Dinsdag 03/08/2021

Zo mooi kan Brussel er over een kwarteeuw uitzien

De Louizalaan nu. Beeld rv
De Louizalaan nu.Beeld rv

Hoe ziet de toekomst van de Brusselse mobiliteit eruit? Als het van staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) afhangt, krijgt de hoofdstad tegen 2040 een kabelbaan, cargotrams, vrachtfietsen, -boten en -drones. De Lille liet een toekomstvisie - wars van alle praktische bezwaren - uitwerken door enkele studiebureaus.

"Brussel moet een 'stad van nabijheid' worden. Een multipolaire stad van korte afstanden, waar alles snel en gemakkelijk bereikbaar is", aldus De Lille. Hij noemt de voorstellen "visionair, maar wel realistisch." De ideeën focussen vooral op de nood van de Brusselaar om zich dagelijks te verplaatsen om te gaan werken, boodschappen te gaan doen, te gaan sporten, ...

Centraal in de plannen staat een stad waar het auto- en vrachtverkeer niet meer centraal staat. Dat verdwijnt desnoods zo veel mogelijk ondergronds. Meer, beter en efficiënter openbaar vervoer en vooral veel meer groen komen in de plaats.

Zo wordt bijvoorbeeld de Louizalaan geen drukke verkeersas meer, maar een brede groene laan waar de auto bovengronds zo goed als verdwijnt en plaats maakt voor wandelzone's, een trambedding, een speelplein en zelfs een openluchtzwembad.

null Beeld Bruxelles-Mobilite.
Beeld Bruxelles-Mobilite.


Ook de omgeving van de Kruidtuin oogt een pak groener.

null Beeld Bruxelles-Mobilite.
Beeld Bruxelles-Mobilite.


Het spoor moet voor De Lille de ruggengraat van de stad worden. Daar horen bijvoorbeeld ook cargotrams bij, die goederen naar het centrum van de stad vervoeren vanuit de distributiecentra aan de rand. Ook vrachtboten moeten de Brusselaar bevoorraden.

null Beeld Bruxelles-Mobilite.
Beeld Bruxelles-Mobilite.


Het opvallendste beeld is ongetwijfeld de kabelbaan. Die kan een tiental personen vervoeren en moet een waardig alternatief worden voor bus, tram en metro. Brussel zou trouwens niet de enige stad zijn met een kabelbaan, zo start de Franse stad Toulouse over drie jaar al met een soortgelijk project. De voordelen in tijdswinst zouden spectaculair moeten worden.

null Beeld Bruxelles-Mobilite.
Beeld Bruxelles-Mobilite.


Zelfs de Keizer Karellaan, de verbindingsweg in het westen die vandaag de hele dag door geblokkeerd wordt door al het verkeer van de E40, wordt een groene as.

null Beeld rv
Beeld rv
null Beeld Bruxelles-Mobilite.
Beeld Bruxelles-Mobilite.


Het nu grijze Etterbeek krijgt er tegen 2040 een kleuriger perspectief bij.

null Beeld Bruxelles-Mobilite.
Beeld Bruxelles-Mobilite.


Tot slot oogt de omgeving van het station van Schaarbeek ineens heel wat futuristischer.

null Beeld Bruxelles-Mobilite.
Beeld Bruxelles-Mobilite.


De Lille pakte gisteren niet alleen uit met foto's, maar liet de nieuwe stad ook op video los. Wie alle beelden in detail wil bekijken, kan nog tot 29 maart terecht op de tentoonstelling 'Mobil 2040' op het Kardinaal Mercierplein in Jette.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234