Zondag 11/04/2021

Besparingen VRT

Zo moet de VRT er vanaf 2016 uitzien

Vlaams minister-president Bourgeois en ministers Turtelboom, Gatz en Weyts presenteren de nieuwe beheersovereenkomst. Beeld Tim Dirven
Vlaams minister-president Bourgeois en ministers Turtelboom, Gatz en Weyts presenteren de nieuwe beheersovereenkomst.Beeld Tim Dirven

Meer inzetten op digitaal en online, en ondertussen hetzelfde blijven doen op radio en televisie. De vrees dat de Vlaamse regering de VRT zou kortwieken, lijkt op basis van de nieuwe beheersovereenkomst ongegrond. Al blijft de hamvraag of de VRT dat alles kan realiseren met een pak minder geld.

Van terugplooien op de kerntaken is geen sprake. Ook de komende vijf jaar zal er op de VRT-netten sport en entertainment te zien zijn. Al wordt er wat die laatste categorie betreft wel een kanttekening gemaakt. Een programma als We're going to Ibiza, afgelopen voorjaar op Eén, kan niet meer. Ook ontspannende programma's mogen niet vrijblijvend zijn, klinkt het. Er moet ook een informatief, educatief of cultureel luik aan zitten. Dat de VRT een brede omroep moet blijven, blijkt ook uit de doelstellingen die de openbare omroep krijgt opgelegd. Op weekbasis moet de VRT tenminste 85 procent van de Vlaamse mediagebruikers bereiken.

1. Audiovisuele focus online

'Om relevant te blijven is een digitale focus voor de VRT onontbeerlijk'. De beheersovereenkomst laat er geen twijfel over bestaan: de VRT moet in tijden van allerhande nieuwe en sociale media zijn vleugels kunnen uitslaan. Tegen 2017 moet er een videoplatform zijn zodat het VRT-aanbod ook online te bekijken valt. Ook aan deredactie.be wordt gesleuteld. Vanaf volgend jaar is het onlinenieuwsaanbod te vinden onder de noemer vrtnieuws.be.

Hoewel de gratis nieuwssite van de VRT een doorn in het oog is van nieuwsbedrijven die online geld hopen te verdienen met een betaalmuur, wordt niet geraakt aan de omvang van het nieuwsaanbod. Wel moet de nadruk voortaan nog nadrukkelijker op het audiovisuele liggen. Grote, uitgeschreven weekendinterviews zijn taboe. Bovendien moet de VRT de commerciële nieuwsbedrijven een handje toesteken door uitdrukkelijk te verwijzen naar de relevante bijdragen die zij op hun sites hebben staan.

2. MNM mag blijven

Van een verkoop van MNM, of eender welke andere VRT-radiozender, is geen sprake. Wat niet betekent dat alles bij het oude blijft. Ook op radiovlak is digitaal het codewoord. Radioplus, de onlineradiospeler van de VRT, wordt uitgebreid. Het aanbod moet zo veel mogelijk opvraagbaar zijn via bijvoorbeeld podcasts. De VRT moet ook de voortrekker zijn in de transitie van FM naar het digitale DAB+. Zolang er geen algemene FM switch-off is, blijft de VRT zijn vijf radionetten wel aanbieden via de FM-band.

3. Reclame-inkomsten intact

De krantenuitgevers hadden VRT-sites zonder reclame gevraagd, of toch minstens een plafond op de reclame-inkomsten. De beheersovereenkomst komt daar niet echt aan tegemoet: de VRT mag volgend jaar 72,8 miljoen euro uit de reclame- en sponsoringmarkt halen. Dat is ongeveer 2 miljoen meer dan dit jaar.

Er zijn plafonds voor tv-sponsoring (17,33 miljoen euro) en inkomsten uit webadvertenties en spotjes bij beeldfragmenten online (3 miljoen euro).

Dat laatste plafond is nieuw, maar online-reclame beperken tot 3 miljoen euro zal de VRT niet meteen pijn doen. In 2014 haalde de openbare omroep 2 miljoen euro online-inkomsten binnen. Maar als de VRT zoals gevraagd meer op online inzet en ook een videospeler ontwikkelt, kan dat snel stijgen.

Mediaminister Sven Gatz. Beeld Tim Dirven
Mediaminister Sven Gatz.Beeld Tim Dirven

4. Meer geld voor productiesector

Een van de mantra's van de beheersovereenkomst is dat de VRT marktversterkend moet zijn: ze moet er mee voor zorgen dat de bredere mediasector kan 'groeien en bloeien'. Een voorbeeld daarvan is dat de omroep minstens 15 procent, en tegen 2020 minstens 18,25 procent, van haar inkomsten aan externe producties moet besteden.

Dat is ongeveer 10 miljoen euro meer dan nu, en bovendien wordt er strenger gecontroleerd dat alleen geld wordt meegeteld dat effectief naar externe productiehuizen gaat. Als de VRT het reclameplafond overschrijdt, zal maximaal 1 miljoen euro naar het Mediafonds gaan, dat fictieprojecten steunt. Op die manier kunnen ook andere omroepen een beetje profiteren van het reclamegeld van de VRT.

5. Geen aanscherping nieuws

De Younes-rel in De afspraak zal tot een aanscherping van de beheersovereenkomst leiden, had minister Gatz aangekondigd. In de tekst is daar niets van terug te vinden: net zoals vroeger wordt alleen bepaald dat de nieuwsdienst logischerwijze op een deontologisch correcte manier handelt en kwaliteit nastreeft. De omroep moet dat jaarlijks evalueren. Wel nieuw is dat er zowel voor radio als tv een duidingsprogramma over internationaal nieuws moet komen.

6. Besparingen blijven intact

Een mooie beheersovereenkomst voor de VRT dus, al blijft het afwachten hoe ze alles zal realiseren met minder geld. Volgend jaar krijgt ze 270 miljoen euro, in 2020 275 miljoen euro. Ter vergelijking: de vorige beheersovereenkomst voorzag 317 miljoen euro in 2016. De moeilijkste oefening staat de VRT de volgende maanden te wachten: waar vindt ze het geld? De Vlaamse regering heeft er alvast voor gezorgd dat de openbare omroep niet alleen kan besparen door in het aanbod te knippen. Dat betekent dat de VRT niet anders kan dan snoeien in het personeelsbestand.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234