Woensdag 20/11/2019

Wereldpremière

Zo lovend is de Amerikaanse filmpers over 'Belgica'

Regisseur Felix Van Groeningen en acteurs Steph Aerts, Charlotte Vandermeersch en Tom Vermeir op de première van 'Belgica' tijdens het Sundance Film Festival in Utah. Beeld Matt Winkelmeyer/Getty Images for Sundance Film Festival

Vannacht ging 'Belgica', de nieuwe film van Felix Van Groeningen over twee broers die zich -professioneel - in het Gentse nachtleven storten, in wereldpremière op het Amerikaanse Sundance Film Festival. De reacties van de Amerikaanse pers klinken alvast veelbelovend.

Belgica, de opvolger van Van Groeningens Oscargenomineerde The Broken Circle Breakdown vertelt het verhaal van twee broers - gespeeld door Stef Aerts en Tom Vermeir - die samen een café in het Gentse beginnen: Belgica. Aanvankelijk gaat het de broers voor de wind: in bijna geen tijd groeit hun nachtclub uit tot the place to be in Gentse partyscène. Door een destructieve levensstijl en een gebrekkig aanpassingsvermogen zet het oorspronkelijke succes zich echter al snel om in vergane glorie.

Hoewel de Amerikaanse pers benadrukt dat het thema van de film wel vaker voorkomt in het alternatieve cinemacircuit, vinden ze de uitwerking ervan toch unaniem bijzonder. Volgens Screen Daily wil Belgica de gevaren van het rationaliseren van anti-establishment idealisme tonen. Van Groeningens boodschap is volgens de review "ouder wordende feestbeesten laten inzien wanneer ze ermee moeten stoppen".

Drank, drugs en rock'n-roll

In die opzet slaagt Van Groeningen volgens Screen Daily overigens wonderwel - niet in het minst dankzij een vloeiende cinematografie en een opzwepende muzikale setting - en dit bovendien "zonder in een moralistische preken te vervallen".

Ook The Hollywood Reporter prijst de manier waarop Van Groeningen en co. de ogenschijnlijk bijzonder aantrekkelijke vibe van een leven vol muziek en plezier gaandeweg onderuit weten te halen. Hoewel: volgens de recensent in kwestie opperen de vele intoxicerende beeldflarden van het opwindende Gentse nachtleven ook "een suggestie - of voor sommigen een herinnering - naar hoe een roes van hoogtepunten de overige rest van ons druilerige leven de moeite waard kan maken".

Beeld Filmstill Belgica

Binnen nagnoeg alle reviews gaat het meeste lof echter uit naar de muzikale interludes en de soundtrack van de film, aangeleverd door de gebroeders Dewaele van Soulwax. " Een elektronische, adrenalinegedreven soundtrack, die elementen van uiteenlopende genres als punkrock en hiphop verweeft, slaagt erin een bedwelmende, euforische sfeer op te roepen alsof je één bent met het dronken publiek in de bar", stelt Travis Hopson. Een ander meent dan weer dat Van Groeningen net als de Ierse filmmaker John Carney goed begrepen heeft hoezeer muziek mensen "in de kern van hun bestaan kan treffen".

Bijzondere cinematografie

Tot slot kon de meerderheid van de pers ook de artistieke cinematografie en de montage van de film enorm waarderen. Verschillende recensenten reikten daarbij een bijzondere pluim uit aan 'director of photography' Ruben Impens. "Visueel is Belgica een knaller, met realistisch grimmig camerawerk van Ruben Impens wanneer hij de schaduwkant van clubs laat zien, maar ook mooi camerawerk in de meer gestileerde scènes."

Volgens sommige stemmen zou Van Groeningen dan ook "een van de meest veelbelovende regisseurs zijn die aanwezig was op het Sundance Festival". Ergens valt zelfs de vergelijking met het filmische talent van collega filmmaker en regisseur van Rundskop Michaël Roskam. Screen Daily besluit dan ook door Belgica te bestempelen als "een traktatie" te midden van de populistische vibe op het Sundance Festival.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234