Woensdag 27/10/2021

Zo lang was de file in 2016: we schoven 5 volledige dagen méér aan

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

De structurele files in ons land blijven stijgen. Dat blijkt uit de jaarlijkse filebarometer van Touring Mobilis. Zo was 2016 opnieuw een recordjaar. Bovendien groeiden de files in 2016 vooral aan op wegen waar voorheen geen files stonden en op tijdstippen buiten de klassieke spitsuren.

Ondanks de vrij zachte winter, piekte de filelengte in 2016 zeven keer boven de 400 km. De oorzaak hiervan lag bij vele regenval, al dan niet gecombineerd met treinstakingen. Verontrustend is de sterk stijgende trend in aantal structurele files, tussen de 100 en 250 km. Dat zijn files die niet veroorzaakt zijn door slecht weer of incidenten.

Bovendien blijkt het fenomeen zich door te zetten op wegen die voordien minder filegevoelig waren zoals de E314. Dat alles blijkt uit de filebarometer van Touring Mobilis. "We zitten dus meer dan ooit met een chronisch probleem dat om ingrijpende maatregelen vraagt", aldus Touring.

De meeste files doen zich voor tijdens de ochtendspits. "Terwijl de langste files in andere jaren vooral optreden in de wintermaanden, kunnen we vast stellen dat deze dit jaar vooral optraden in de maanden mei en juni, door de overvloedige regenval."

Lees verder onder de tabel.

Belangrijker is echter dat het aantal uur kortere files, met totale filelengte tussen de 100 en 250 kilometer, systematisch blijft toenemen. Ondanks de zachte winter van 2016 gaf de filebarometer meer dan 5 uur file boven de 400 kilometer. Een verklaring hiervoor is het extreem natte voorjaar van 2016.

Voor het aantal uur file boven de 300 en 350 kilometer kunnen we hetzelfde besluiten. Het aantal uren kortere files, met lengte tussen de 100 en 250 kilometer, blijft systematisch toenemen. Het voorbije jaar werd gedurende 1383,1 uur, ofwel 57,6 dagen, file boven de 100 kilometer vastgesteld. In vergelijking met 2015 is dit een toename van 5 volledige dagen.

Het voorbije jaar is ook gebleken dat deze structurele files zich meer en meer beginnen te verspreiden naar zones die in het verleden niet filegevoelig waren. Een voorbeeld hiervan is de E313 tussen Ham en Lummen, de E314 tussen Houthalen en Lummen en de E17 tussen Waregem en Lokeren.

null Beeld BELGA
Beeld BELGA
null Beeld BELGA
Beeld BELGA

"Snellere investeringen zijn nodig"

"De blijvende toename van deze files, de files waarmee automobilisten dus dagelijks geconfronteerd worden, leidt tot de onrustwekkende conclusie dat geplande maatregelen te lang aanslepen voor realisatie op het terrein."

"Dat heeft niet alleen te maken met de nefaste structuur van ons land op dit vlak, maar ook met de ellenlange procedures waarbij alles steeds wordt aangevochten. Bovendien is er een blijvend stijgende vraag naar meer verplaatsingen door de bevolkingsgroei en is het vrijetijdsverkeer met nu al 34% tijdens de spits een doorslaggevende factor."

Touring herhaalt de vraag naar veel snellere investeringen in het openbaar vervoer, meer efficiënte verbindingen, optimalisering van de wegen, wegwerken van de bestaande knelpunten die files veroorzaken en het versneld realiseren van een aantal missing links of nog het optimaliseren van de doorstroming onder meer door dynamisch verkeersmanagement.

"Daarnaast moeten we volop de kaart trekken van gedeelde mobiliteit, inzetten op de realisatie van grote multimodale knooppunten waar men niet alleen de auto kan achterlaten, maar waar men ook gemakkelijk en goedkoop kan overstappen van het ene op het andere vervoermiddel. De combinatie thuiswerk en een mobiliteitsbudget moet zeer toegankelijk en bruikbaar worden. Het vrijetijdsverkeer moet in kaart worden gebracht om gerichte maatregelen te nemen (belonende of ontmoedigende)".

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234