Zaterdag 24/07/2021

Opinie

Zo krijgen we de lat in ons Vlaamse onderwijs opnieuw omhoog

Caroline Gennez. Beeld BELGA
Caroline Gennez.Beeld BELGA

Caroline Gennez is Vlaams parlementslid en auteur van De verschilligen.

Durven we in Vlaanderen de lat voor álle leerlingen hoog te leggen of blijven we ons tevreden stellen met ambitie voor 'een zo groot mogelijk aantal leerlingen'? Hoe krijgen we de lat, het niveau, in ons Vlaamse onderwijs opnieuw omhoog? Dat is de fundamentele vraag in ons onderwijsbeleid.

In de jaren 90 voerden we in Vlaanderen een revolutionair concept in: de eindtermen. Voor het eerst stelde de overheid expliciet wat de eisen waren voor alle scholen. Toen bleek dat deze eisen niet min waren - en dus verder gingen dan rudimentair kunnen lezen en schrijven - gingen sommige onderwijskoepels en politieke partijen op de rem staan. Na behoorlijk wat getouwtrek en een arrest van het Grondwettelijk Hof werd uiteindelijk beslist dat de overheid het recht had ambitieuze doelen te bepalen maar dat scholen die enkel hoefden te bereiken op 'populatieniveau'. Dit compromis impliceert dat niet elke leerling de eindtermen móet halen. Een 'zo groot mogelijk' deel van de schoolpopulatie volstaat. In de praktijk halen dus heel wat leerlingen niet het kennisniveau dat de overheid via de eindtermen oplegt.

Om de koepels bij de invoering van de eindtermen over de streep te trekken, kregen ze de garantie dat de inspectie bij een schooldoorlichting rekening zou houden met de 'context van de schoolpopulatie'. Nog zo'n vreemde kronkel die bepaalde scholen een vrijgeleide gaf om de lat dan maar te laten zakken. Zo komt het dat we onlangs een eminente onderwijscollega hoorden zuchten: "Je kan toch niet verwachten dat een school met veel anderstalige nieuwkomers dezelfde resultaten haalt als een school met alleen maar kinderen van hoogopgeleide ouders?" Wel, collega's, dat kan wel. De lat moet in elke school even hoog liggen. Het ene kind zal er sneller overheen springen dan een ander, afhankelijk van zijn of haar talenten en interesses. Maar het is wel de opdracht van de school om élk kind over de lat te halen die de overheid legt.

De kwaliteit van ons onderwijs daalt, de groep die afhaakt wordt groter maar ook het aantal toppers gaat omlaag. De kloof in ons onderwijs blijft immens groot, tussen zij die hoge toppen scheren en zij die worstelen, tussen jongeren die thuis Nederlands spreken en zij met een andere thuistaal, tussen jongeren uit kwetsbare gezinnen en jongeren uit kansrijke gezinnen. De oplossing is niet het ambitieniveau aanpassen aan de leerlingenpopulatie maar net de lat voor iedereen zo hoog mogelijk leggen. Ambitie, en de nodige middelen en ruimte voor leerkrachten om dat waar te maken, kunnen het niveau weer opkrikken én de kloof dichten.

Daarom zal voor het bereiken van de nieuwe eindtermen de context van de leerlingenpopulatie bij de doorlichting geschrapt worden. Daarnaast pleiten we vanuit sp.a voor ambitieuze en vooral bindende eindtermen voor alle leerlingen. Helaas wou de meerderheid niet verder gaan dan bindende basiseindtermen - rudimentair kunnen lezen en schrijven dus. De taaldiscussies en het dalende niveau voor Nederlands begrijpend lezen van de voorbije dagen toonden echter de bereidheid om dit debat opnieuw te openen. Graag, wat mij betreft!

Laten we samen de lat maar hoog leggen, voor alle leerlingen en voor alle vakken, te beginnen met het Nederlands.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234