Woensdag 11/12/2019

Autodelen

Zo kiest u het autodeelmodel dat bij u past

Suzanne Ryvers rijdt met Cambio-wagens. "Voor mij is dit de ideale oplossing." Beeld Tine Schoemaker

In een jaar tijd verdubbelde het aantal autodelers van 14.000 naar 28.000, dat blijkt uit cijfers van Autodelen.net. Maar die doen dat niet allemaal op dezelfde manier.  Wie zichzelf de juiste vragen stelt, komt uit bij een autodeelmodel op maat.

Verkoop ik best mijn eigen wagen?

Het klinkt als een absurde vraag als je over autodelen spreekt, maar dat is het niet. Als je een wagen hebt, zijn er twee voor de hand liggende opties: verkoop je je wagen of stel je hem ter beschikking aan andere mensen?

Agnes Mus uit Antwerpen Berchem heeft haar wagen veel nodig voor het werk en koos voor dat laatste. Ze beschouwt haar auto als een luxeproduct dat te veel stilstaat, dus deelt ze hem via het platform CarAmigo. Naast ecologische overwegingen speelt ook het financiële een rol. “Het leven voor singles in Vlaanderen is niet goedkoop. De aankoop van een nieuwe wagen al zeker niet. Door de auto af en toe te delen met iemand die er ook gebruik van kan maken, verdien ik van die grote kost toch iets terug.”

Doe ik een beroep op de vloot van een autodeelplatform?

Wie zich vooral in de stad verplaatst en enkel korte afstanden doet, kiest bijvoorbeeld sneller voor Cambio. Dat bedrijf stelt een vloot auto’s ter beschikking die je op daarvoor voorziene parkeerplaatsen terugvindt. Suzanne Ryvers uit Schaarbeek is alleszins enthousiast. Een auto bezitten zou haar niet alleen veel geld kosten, maar ook veel praktische problemen opleveren. “Waar parkeer ik hem? Hoelang laat ik hem stilstaan? Hoeveel geld geef ik uit aan verzekeringen?”

“Voor mij is Cambio een ideale oplossing. Zowel op de plaats waar ik woon in Sint-Gillis als op de plek waar ik werk in Schaarbeek zijn er in een straal van 500 meter wel 5 Cambio-standplaatsen te vinden.”

Bij Cambio betaal je een eenmalige instapkost van 35 euro, plus een eenmalige verzekeringskost van 25 euro en een maandelijks abonnement van 4 euro. “Daarbovenop komt een uurprijs, tussen de 21 en 37 eurocent, die afhankelijk is van het model dat je kiest en de kilometers die je rijdt”, vertelt Jeffrey Matthijs van Autodelen.net.

Andere opties zijn Bolides en Partago. In tegenstelling tot Cambio, zet je dan de wagen niet op een vaste standplaats terug. Je parkeert op een plek die door eender welke wagen gebruikt mag worden. Wie zich enkel binnen Brussel verplaatst, kan gebruik maken van een systeem als DriveNow, waarbij je per minuut betaalt.

De eigenaars van de vloten zorgen ervoor dat iedereen goed verzekerd is. Op zich verschilt de manier van verzekeren niet veel van een traditioneel autoverhuurbedrijf.

Gebruik ik een wagen van een particulier via een professioneel platform?

Bij peer-to-peeroplossingen, waarbij een eigenaar zijn wagen ter beschikking stelt via een platform zoals CarAmigo of Tapazz, wordt er veeleer met vaste prijzen gewerkt. “Denk aan dagprijzen die starten vanaf 22 euro”, vertelt Laurent Baeke, mede-oprichter van CarAmigo. 

Hier betaal je geen abonnements- of inschrijvingskosten. Elke keer je een auto gebruikt, ga je een nieuw contract aan met de eigenaar. In de meeste gevallen voorziet de organisatie een extra verzekering waardoor je je als eigenaar en gebruiker geen zorgen hoeft te maken. 

“Zulke deelsystemen worden vooral interessant indien je een wagen langer dan een aantal uur nodig hebt”, weet Matthijs. Er zijn ook mensen die op die manier voor drie weken op reis gaan naar het zuiden van Frankrijk.

Deel ik een wagen met vrienden of buren?

Karel Lootens uit Gent koos voor de Gentse vzw Dégagé. Dat is een voorbeeld van hoe buren afspreken om in de kosten van een wagen te delen. “Rijdt een eigenaar maar 20 procent van de tijd met zijn eigen auto, dan betaalt hij ook maar 20 procent van de verzekering. Ook voor mij als gebruiker is het natuurlijk veel goedkoper dan een eigen wagen: als ik met mijn gezin van zes op autovakantie ga naar Frankrijk betaal ik daar enkel de effectieve kost voor van 2.000 kilometer.”

Wat die verzekering betreft, is het belangrijk dat je het risico niet tot de eigenaar beperkt. “Wanneer je een wagen uitleent en er gebeurt een ongeval mee, dan stijgt de bonus malus van de eigenaar van de wagen, ongeacht wie er aan het stuur zit”, legt François De Clippele, woordvoerder van Assuralia uit. “Buren of vrienden die beslissen om hun wagen met elkaar te delen, bespreken dat best met hun verzekering.”

Ook automerken spelen sinds kort in op dat delen van autokosten. Zo lanceerde Audi enkele jaren geleden het pilootproject Unite, waarbij je met een aantal vrienden een auto koopt met een app bij om goed te kunnen afspreken wie de wagen wanneer kan gebruiken.

Kan ik last minute over een wagen beschikken?

Geen onbelangrijke vraag, je weet nooit wanneer je plots een auto nodig hebt. “Eigenlijk sluit geen enkel model dat uit”, vertelt Matthijs. “De meeste modellen zijn voorzien van goeie software waarmee je instant kunt zien of er een wagen beschikbaar is.” Maar als je pech hebt, kan het zijn dat je minder keuze hebt in wat voor wagen je kan gebruiken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234