Binnenland
Zo brengt de Belgische treinreiziger het liefst zijn tijd door
De NMBS heeft laten onderzoeken hoe reizigers hun tijd passeren op de trein. Van hun reistijd maken ze vooral gebruik om uit te rusten, naar muziek te luisteren, te lezen of te werken, blijkt uit de tevredenheidsenquêtes die vorig jaar uitgevoerd werden door IPSOS. Het gaat dus vooral om zaken die aan het stuur van de wagen onmogelijk zijn.
Om nog meer reizigers ervan te overtuigen dat dit op de trein allemaal wél kan, lanceert de NMBS een imagocampagne met als slogan 'Wij wensen u een aangename reis'. Het bijhorende spotje, dat te zien zal zijn op televisie, in de bioscoop en op internet, werd geregisseerd door Jaco Van Dormael.
Hoewel heel wat reizigers aangeven dat ze graag rusten of werken op de trein, komen er geen stiltecoupés op onze treinen. "Mensen die veel werken op de trein gaan in eerste klasse zitten", zegt woordvoerder Bart Crols. "Het klopt dat dat duurder is, maar we zetten ook in op maximaal gebruik van de zitplaatsen."
Wifi op de trein komt er ook niet. "We hebben dat onderzocht maar het is niet doorgegaan", zegt Crols. "De operatoren versterken het signaal al langs de lijnen en er is wifi in de stations."