Vrijdag 10/07/2020

ReportageLaatste schooldag

Zo beleefden de laatstejaars van het GO! Lyceum in Gent hun laatste schooldag: ‘We hebben elkaar erdoor gesleurd’

Beeld Wouter Van Vooren

Geen traditionele schoolreis, zelfs geen plechtige proclamatie om afscheid te nemen van de school en hun vrienden. De laatstejaars van het GO! Lyceum in Gent moeten het doen met een feestje in mineur. Al was het niet alleen kommer en kwel. ‘We hebben elkaar de laatste drie maanden beter leren kennen dan in de voorgaande zes jaar.’

Op het eerste gezicht lijkt alles normaal. Een groep tieners zoekt elkaar op langs een drukke baan en je hoort er meer zever per vierkante meter dan in het gemiddelde comedycafé. Wie beter kijkt, ziet echter opvallende verschillen met ‘normaal’. Veel van de jongeren zijn uitgedost in hun beste kleren. Ze houden een mondmasker vast, dat ze opzetten zodra ze de school betreden en vooral: ze zijn met weinig. Enkel de zesdejaars van het GO! Lyceum Gent zijn uitgenodigd. 

Voor die laatstejaars ziet de laatste schooldag er helemaal anders uit dan de voorgaande jaren. Alle 130 leerlingen uit het laatste jaar passeren in acht shiften. In de refter krijgen ze een korte speech van directrice Ann Blomme, gooien een afstudeerhoedje in de lucht en krijgen hun diploma en een glas fruitsap in de handen geduwd. Op de speelplaats worden foto’s gemaakt en afscheid genomen van leerkrachten. Zelfs mondmaskers kunnen niet verbergen dat daar soms traantjes bij vloeien.

Toch is ook dat afscheid noodgedwongen kort en zakelijk. Nog geen uur nadat ze het schoolgebouw betraden, worden leerlingen alweer buiten geleid zodat ook de volgende groep aan zijn laatste schooldag kan beginnen. “We hadden het graag anders gezien”, zegt Blomme tegen de leerlingen. “Al zijn we vooral blij dat we jullie hier toch gekregen hebben.” ’s Avonds volgt een onlineproclamatie met ouders.

Beeld Wouter Van Vooren

Ondanks dat alles is de sfeer toch uitgelaten. Leerlingen vallen elkaar in de armen – afstandsregels gelden nog nauwelijks – en kraaien van pret. “We zijn blij dat we elkaar nog eens zien”, zegt Martijn Schockaert (17) uit sociaal-technische wetenschappen, gebarende naar zijn vriend Midas De Vriese (18). Hij is stellig. “De voorgaande weken waren de hel, vooral vanaf het moment dat we twee dagen per week terug naar school mochten komen. Alle leuke zaken werden geschrapt: de klas werd gesplitst en zelfs op de speelplaats mochten we niet samen zitten.”

De laatstejaars zagen zich veel door de neus geboord: geen schoolreis en geen honderd dagen. Dat was zuur, al blikt Xander De Corte (18), die humane wetenschappen studeerde, tevreden terug. “We hebben elkaar er echt door gesleurd”, zegt hij. “We hebben elkaar  zoveel gebeld of gefacetimed over taken of testen. Ik zou durven zeggen dat we elkaar de laatste drie maanden beter hebben leren kennen dan in de voorgaande zes jaar. Plots liepen privé en school helemaal door elkaar.”

Heftig voor personeel

Ook voor het personeel was het heftig. Dat blijkt ook uit de werkdag van Blomme. Terwijl de leerlingen en leerkrachten keuvelen, wachten haar gesprekken met ouders van leerlingen die geen A-attest kregen. Dat zijn er meer dan andere jaren. “Zeker voor leerlingen die later op het jaar instroomden", zegt ze. “We hebben beslist om aan het einde van het jaar geen examens te organiseren. Voor sommige leerlingen betekent dat dus ook dat we over weinig gegevens beschikten om een beslissing te nemen. Dus zijn er inderdaad meer herexamens of extra taken.”

En volgend schooljaar? Blomme lacht eens en wijst naar de andere kant van haar bureau. Het schema met kleurcodes van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) prijkt er op een voorts leeg bord. “Het is nog wachten op de concrete draaiboeken voor we daaraan kunnen beginnen”, zegt ze. De leerkrachten zijn in elk geval stellig. “Geen volledig jaar zoals de laatste maanden alstublieft", zegt Stefan Wesemael (50), leerkracht wiskunde. Al hopen ze ook dat bepaalde zaken meegenomen worden, zoals de digitale omschakeling. Voor Blomme is er een conclusie na dit schooljaar. “Jongeren hebben nood aan lessen op school, in alle richtingen”, zegt ze. “Het is belangrijk dat leerkrachten beseffen hoe belangrijk ze zijn.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234