Zaterdag 18/09/2021

Gezondheid

Zittend werken is het nieuwe roken: ook op kantoor moet je 4 uur bewegen

'Walking desks', met een loopband eronder, zijn in opmars - al is het niet de bedoeling om daarop te gaan hardlopen: heel rustig stappen volstaat. Beeld Shody Careman
'Walking desks', met een loopband eronder, zijn in opmars - al is het niet de bedoeling om daarop te gaan hardlopen: heel rustig stappen volstaat.Beeld Shody Careman

Zittend werken is het nieuwe roken - het is even nefast voor onze gezondheid. Daarvoor waarschuwen experts. Ook wie een kantoorjob heeft, zou elke dag zeker twee uur moeten rechtstaan of rondstappen, en liefst zelfs vier uur.

Dat te weinig bewegen niet goed is voor de gezondheid, wisten we toch al? "Klopt, maar recent is men tot de vaststelling gekomen dat het lange zitten op zich een zeer nefaste invloed heeft op de gezondheid", zegt professor Romain Meeusen (VUB), die zich specialiseerde in onder meer beweging en preventie. "Als je voortdurend zit, zal je metabolisme continu op 'ralenti' draaien. Je spieren zijn niet actief, je energieverbranding valt stil, het bloed gaat trager stromen."

Daardoor stijgt het risico op een hele reeks nare aandoeningen. Zo zouden mensen met een zittend beroep 6 à 7 procent meer kans lopen op diabetes of hartaandoeningen. "In vergelijking met iemand die heel veel beweegt, is dat risico zelfs dubbel zo groot", zo berichtten onderzoekers van de Universiteit van Chester zopas in The British Journal of Sports Medicine. "Elk uur 's avonds voor tv verhoogt het risico op type 2 diabetes nog eens met 10 procent."

De onderzoekers komen met een opmerkelijke raad. "Kantoorbedienden zouden tijdens de werkdag regelmatig in beweging moeten komen. Twee uur per dag staan of stappen vermindert de risico's op een ernstige aandoening."

Flexibele bureau's

Volgens de onderzoekers brengt 65 tot 75 procent van de mensen met een kantoorbaan zijn werkdag zittend door. Ze pleiten ervoor om werknemers doorheen de dag wat vaker te laten rechtstaan en bewegen. Verder zouden werknemers ook gemotiveerd moeten worden om andere gezonde gewoonten aan te leren, zoals minder drinken en roken, gezond eten en beter leren omgaan met stress. Werkgevers moeten hun personeel ook waarschuwen voor de mogelijk schadelijke gevolgen van te veel zitten.

In Denemarken en Zweden hebben werknemers al het recht op flexibele zit/sta-bureau's, en liefst 90 procent van de Scandinaviërs heeft inmiddels ook toegang tot zo'n bureau. Dat blijkt uit gegevens van de Britse Furniture Industry Research Association.

"Het maakt niet uit hoe je het doet, zorgt er gewoon voor dat je vaker rechtstaat", stelt dr. John Buckley van de Universiteit van Chester in The Telegraph. "Maak tijdens de lunch een wandeling en eet niet aan je bureau. Ga naar mensen toe in plaats van hen een e-mail te sturen. Werkgevers moeten er ook voor zorgen dat er geen vuilnisbakken naast de bureau's staan, maar op een centrale plaats. Als je zelf manieren vindt om langer recht te staan, kan dat alleen maar helpen."

Hieronder vind je nog enkele tips die je kunnen helpen om tijdens het werk meer te bewegen.

Vergader al wandelend en andere tips

1. Neem de trap in plaats van de lift

2. Ga om het half uur even rechtstaan

3. Telefoneer al wandelend

4. Breng je koffiepauzes staande door

5. Neem een glas water bij de hand, geen fles. Zo moet je opstaan om bij te tanken

6. Stap even tot bij een collega in plaats van hem te mailen

7. Stuur printopdrachten naar de verste printer op kantoor

8. Probeer tijdens de middagpauze wat te joggen of te wandelen

9. Als je maar met twee of drie mensen vergadert, kan je dat beter al wandelend doen

9. Las staande vergaderingen in

10. Zit je toch in een urenlange vergadering? Hef je been op en 'schrijf' met je voet het alfabet onder tafel

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234