Dinsdag 27/10/2020

Metro

Zit gratis krant Metro op een dood spoor?

De gratis krant Metro komt onder steeds hogere druk van commercie te staan.Beeld Stefaan Temmerman

De hoofdredacteur moest weg, de redactie klaagt over verregaande commerciële beïnvloeding en de verliezen lopen op. De gratis krant Metro kent woelige tijden.

Weinig dat bij journalisten gevoeliger ligt dan artikels moeten schrijven waaraan een commercieel geurtje hangt. De muur tussen redactie en marketing mag dan al niet meer zo hoog zijn als vroeger, artikels schrijven omdat dat een adverteerder goed uitkomt is nog andere koek. Nochtans is dat bij de gratis krant Metro al lang geen taboe meer, getuigen journalisten van de gratis krant.

"Als redactie hebben we vaak het gevoel dat we er alleen zitten om de ruimte tussen de reclame op te vullen", hekelen verschillende medewerkers de praktijken. "Commercie is er belangrijker geworden dan journalistiek."

Parfum

De voorbeelden zijn legio. Op influisteren van de commerciële dienst kreeg de redactie bijvoorbeeld de opdracht een artikel te schrijven over sportweddenschappen en 'hoe geweldig die waren'. Op een vergadering kreeg de redactie zelfs eens een lijst met de belangrijkste adverteerders per sector. "Zogezegd ter informatie, maar de onderliggende boodschap was duidelijk." Een stuk over de CEO van een parfumketen kreeg veel kritiek van de directie omdat een concurrerende parfumketen vaak advertentieruimte kocht in de krant. Pas na veel discussies kon de reeks waarin dat artikel paste, verschijnen.

"Dat is toch niet anders dan op andere redacties?", reageert directrice Monique Raaffels, die vroeger ook nog commercieel directeur was bij Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. "Zulke dingen gebeuren op alle redacties. Ik denk zelfs dat de journalisten bij Metro nog strenger zijn daarvoor, dan die bij betalende kranten, net omdat wij een gratis krant zijn."

Raaffels mag er dan het probleem niet van inzien, op de redactie zorgt het voor veel vragen en flink wat ergernis. Net zoals haar visie op de krant - Metro moet plezant zijn, is het credo, en daar is zelfs hard nieuws aan ondergeschikt - of haar personeelsbeleid. Het voorbije jaar zochten veel medewerkers al dan niet vrijwillig andere oorden op, en ook met hoofdredacteur Arnaud Dujardin kwam het tot een pijnlijke echtscheiding. Voor Dujardin, die al van het prille begin bij Metro werkte en negen jaar hoofdredacteur was, bleek opeens geen plaats meer. Hij kreeg een andere job aangeboden bij Sud Presse - een onderdeel van uitgeversgroep Rossel, dat samen met Concentra eigenaar is van Metro. Alleen wisten ze bij Sud Presse niet wat hij er kwam doen. Waarop dan toch maar een ontslagregeling werd getroffen.

Het ontslag van Dujardin is een rechtstreeks gevolg van de verhoogde interesse van Raaffels voor Metro. Nadat Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg werden ondergebracht bij Mediahuis, de joint venture met Corelio, is Raaffels niet langer commercieel directeur van die twee titels. Sindsdien zit ze elke dag op de Metro-redactie in Brussel, terwijl dat vroeger maar een dag per week was. En een nieuwe hoofdredacteur zal er niet snel bijkomen, geeft Raaffels aan. "De redactie werkt nu met een news director voor beide talen, en dat loopt heel goed."

Crisis

De interne strubbelingen kwamen bovenop de moeilijke financiële situatie. Nadat Metro in 2011 nog 1,3 miljoen euro winst maakte, sloeg de crisis een jaar later keihard toe. De krant, waarvan Concentra 51 procent bezit en Rossel (Le Soir, Sud Presse) 49 procent, tekende opeens een verlies van 447.000 euro op. Vorig jaar kleurden de cijfers nog even rood met een verlies van 327.000 euro. "Die verliezen kwamen er alleen door de economische crisis", duidt Raaffels de cijfers. "We hebben daar veel last van gehad, maar 2014 wordt een heel goed jaar. De economie trekt weer aan en onze omzet is gestegen. En dan moet de belangrijke maand december nog komen. Er zijn jaren geweest dat die alleen voor de winst zorgde."

De positieve cijfers die Raaffels voorspelt zijn atypisch voor een gratis krant: in vele landen kampen die met grote problemen, met verschillende faillissementen en fusies tot gevolg. In Nederland blijft er bijvoorbeeld nog maar één gratis krant over na het verdwijnen van Sp!ts in oktober. Maar Raaffels vreest niet voor de toekomst van Metro, dat dagelijks iets meer dan 800.000 mensen bereikt in Vlaanderen en Franstalig België. "Wat in het buitenland is gebeurd, is natuurlijke selectie. Als er in België meer dan één gratis krant zou zijn, zou geen enkele ervan winst maken. Na vijftien jaar Metro hebben we bewezen dat één goede gratis krant voldoende is."

Beeld Stefaan Temmerman
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234