Donderdag 25/02/2021

'Zingen tot aan de overkant van de speelplaats'

opera

maria boodschapschool presenteert kinderopera 'de nacht' in het kaaitheater

Vanavond sluit de Brusselse kleuter- en basisschool Maria Boodschap haar schooljaar af met de kinderopera De Nacht, geregisseerd door componist Walter Hus in samenwerking met ontwerpster Marina Yee en danser Iñaki Azpillaga en nog een aantal creatieve mama's en papa's. Het podium van het Kaaitheater zal voor een keer bevolkt worden met tientallen kleine zingende heksen, feeën en spoken. De Morgen ging een kijkje nemen tijdens de repetities.

Brussel

Van onze medewerkster

Sally De Kunst

'Marina, Marina, ik heb nog geen zwarte T-shirt!" Aan het woord is Louise, acht en zeer modebewust. Ze speelt een van de Schaduwen in de kinderopera De Nacht, en die moeten in het zwart getooid zijn. Ontwerpster Marina Yee neemt Louises zorgen onmiddellijk weg: een donkerblauwe T-shirt mag ook. Twee dagen voor de 'première' in het Kaaitheater legt Yee in de refter van de school de laatste hand aan de kostuums van de opera, waaraan 130 kinderen deelnemen, sommigen in een dubbele rol. De vorige avond heeft ze nog vier uur zitten werken aan de jurk van de manefee, waar maar liefst tachtig lampjes in verwerkt zitten. "Gekkenwerk", lacht ze. "We doen dit ook allemaal vrijwillig, met een klein werkbudget, met steun van Canon, de cultuurcel van het departement Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. Maar we doen het met plezier, want het is voor de kinderen. Dat is ook ons motto. We hoeven dit niet voor onze eigen eer te doen, want we hebben allemaal onze artistieke projecten lopen."

In 1998 was Yee een van de initiatiefnemers van de eerste versie van de kinderopera De Nacht, toen in de Beursschouwburg. "Het idee groeide tijdens een ouderfeestje", vertelt ze. "Met een paar creatieve mensen zijn we dan beginnen brainstormen over een scenario. Dat gebeurde heel primair, vanuit de gedachtewereld van een kind, zonder echt een verhaallijn na te streven. We kwamen toen op het idee om iets te doen rond de nacht." Een onuitputtelijk thema zo blijkt uit de foto's: spoken, feeën, heksen, vleermuizen...

Wegens het succes en het enthousiasme van de kinderen werd besloten dat het project voor herhaling vatbaar was. Door de drukke agenda's van de creatieve mama's en papa's liet een vervolg echter vier jaar op zich wachten. Een aantal maanden geleden werd besloten om toch de handen weer in elkaar te slaan. "We wilden De Nacht hernemen, omdat de kinderen de liedjes nog kenden", licht componist Walter Hus, onder meer bekend van de operaversies van Jan Decortes Meneer, de zot & tkint, Bloetwollefduivel en (volgend seizoen) Titusandronikustmijnkloten, toe. "Op de achterbank van de auto blijven het de succesnummers. (lacht) Maar toen we de draad weer oppikten, vonden we dat er wat meer narratieve elementen toegevoegd moesten worden. De oorspronkelijk opera was immers veeleer een aaneenschakeling van fragmenten. En voor we het wisten hadden we ons toch weer een hele hoop werk op de hals gehaald."

In de herwerkte versie van De Nacht staan de goede Manefee en de slechte Koningin van de Nacht tegenover elkaar. In de schoolrefter is Iñaki Azpillaga, ex-danser en lesgever bij Ultima Vez, het gezelschap van Wim Vandekeybus, druk bezig met het inoefenen van een scène waarin de Koningin van de Nacht met haar gevolg van heksen en monsters haar entree maakt. Matilde, Linh, Martha en Ode (8) spelen de heksen. Uitgelaten passen ze hun schoenen met hoge hakken. Matilde heeft van thuis haar knalrode flamencoschoenen meegebracht. We krijgen een korte demonstratie. En even later een grote, erg griezelige rubberen nepspin op onze schoot geworpen. De heksen giechelen, ze zijn in hun element.

Maar er moet ook gerepeteerd worden. Iedereen oefent koortsachtig de passen en de revérences die voor de koningin gemaakt worden, tot het lied van de Koningin van de Nacht uit volle borst ingezet wordt. Iedereen moet zijn stem verheffen en "tot aan de overkant van de speelplaats spreken", want het Kaaitheater is veel groter dan de refter.

Walter Hus kijkt geamuseerd toe terwijl hij het ritme van de muziek aangeeft. Af en toe moet hij echter ook even ingrijpen. Twee dagen voor de 'première' raken de gemoederen immers wat verhit en wordt het enthousiasme soms luidruchtig. Net zoals bij echte voorstellingen wordt er dan al eens gedreigd met 'ontslag'. En net als bij grote mensen duiken de sterallures op. "Bij de vorige repetitie deden jullie het veel beter en energieker", spreekt Hus zijn piepjonge zangers toe. "Het is maandag hoor", klinkt het antwoord. Maar hoewel hij soms streng is voor zijn cast, bekent een breed glimlachende Hus ons na een drukke repetitiedag toch ootmoedig: "Ik vind dit eigenlijk het beste werk dat ik ooit gemaakt heb."

De Nacht, een kinderopera van de kleuter- en basisschool Maria Boodschap speelt enkel vanavond om 19 uur in het Kaaitheater, Sainctelettesquare, Brussel. Info: 02/201.59.59.

Walter Hus: 'Ik vind dit eigenlijk het beste werk dat ik ooit gemaakt heb'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234