Maandag 13/07/2020

Kerncentrales

Zijn onze kerncentrales voldoende beschermd tegen een zware vliegtuigcrash?

Kerncentrale Tihange. Beeld Photo News

Engie Electrabel bekijkt samen met nucleaire waakhond FANC hoe het zijn kerncentrales beter kan beschermen tegen crashes met zware types vliegtuigen. Onder meer Groen is erg bezorgd over dit risico. De partij dringt aan op een verbod op overvliegen.

“Geen enkele van onze kerncentrales is op dit moment voldoende bestand tegen een zware vliegtuigcrash.” Dat zegt Groen-Kamerlid Tinne Van der Straeten nadat haar partij vorige maand een parlementaire vraag stelde over de bijkomende veiligheidseisen van Wenra, de Europese organisatie van nucleaire regulators. 

De eisen van Wenra zijn onlangs bekrachtigd in een Koninklijk Besluit, samen met een bijkomend voorschrift van onze eigen nucleaire waakhond FANC. Dat voorschrift vraagt om in de toekomst rekening te houden met “het neerstorten van representatieve militaire en commerciële vliegtuigen”, oftewel de vliegtuigen die het vaakst in of nabij centrales vliegen. Minister van Binnenlandse zaken Pieter De Crem (CD&V) verduidelijkte in zijn antwoord dat het onder meer om vrachtvluchten in de buurt van Tihange gaat.

Van der Straeten gelooft dat geen enkele kerncentrale voldoende bestand is tegen zo’n echt zware vliegtuigcrash. “Er zijn wel centrales die tegen een licht sportvliegtuigje of standaard Boeing bestand zijn, maar zware cargo, dat is nog iets anders. We vragen om zo snel mogelijk aan deze veiligheidseis tegemoet te komen”, aldus de politica die aandringt om een tijdelijk verbod te implementeren om nog over de kerncentrales te vliegen. “Net zoals nu ook geldt voor het koninklijk paleis.”

‘Ongerustheid onnodig’

Bij Engie Electrabel benadrukken ze dat ongerustheid onnodig is. Alle zeven kerncentrales voldoen volgens Nele Scheerlinck aan de huidige wettelijke vereisten. “De vereisten in het KB zijn pas van toepassing bij een volgende herziening in 2025.”

Op de vraag tegen welk types vliegtuigen de gebouwen op dit moment bestand zijn, wil Scheerlinck niet ingaan. “Dat is confidentiële informatie.” Wel geeft ze aan dat aan de WENRA-eisen al is tegemoetgekomen, bij de recente aanpassingen aan Doel 1 en 2. Ook zijn ze momenteel samen met het FANC aan het onderzoeken hoe de bescherming tegen een vliegtuiginslag nog beter kan in alle centrales.

Het FANC bevestigt dat er al documenten zijn ingediend. “We kunnen daar niet verder op ingaan”, aldus woordvoerster Lut Van de Velde. Die benadrukt wel dat we naar het totaalplaatje moet blijven kijken, qua veiligheid. “Er gelden al heel strikte maatregelen. Bij een impact van een vliegtuig kunnen onze centrales veilig stilgelegd en nagekoeld worden, wat heel belangrijk is bij een zwaar incident.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234