Vrijdag 25/09/2020

Opinie

Zijn de Nederlanders kampioen supermarkten runnen?

"Ik ben heel positief over de supermarktfusie", zegt Quix. "Dit is een huwelijk van twee zeer geschikte partners."Beeld BELGA

De Nederlander Frank Quix is directeur van Q&A Research & Consultancy, een bureau gespeciali-seerd in retail, en is verbonden aan de Universiteit van Amsterdam.

De fusie van gelijken zal bij menigeen de nasmaak geven dat wij, Hollanders, weer even komen uitleggen hoe het werkt. En als je vandaag in Antwerpen woont en naar een Albert Heijn gaat, dan ziet die er natuurlijk vele malen beter uit dan de vertrouwde, oude Delhaize. Maar nu eerlijk, stel nou dat Delhaize de stoute schoenen had aangetrokken en naar Nederland was gegaan, zouden ze dan met de oude winkelinventaris van twee gesloten vestigingen in België naar het Noorden getrokken zijn? Nee natuurlijk niet, en dat is wat u ziet als u de AH-winkels bezoekt: die zijn nieuw en bij de tijd. Bij u en bij ons mogen nog best wat van die winkels een update krijgen.

Supermarkten runnen is een steeds sneller veranderend spel en vraagt om aanpassingsvermogen van de onderneming en ook van de formule. Ik kan me nog goed herinneren dat in mijn jeugd, ik ben opgegroeid in Nederlands Limburg, wij naar Maaseik gingen naar de GB. Ik heb het over de jaren 80 van de vorige eeuw. Een verademing was het als wij met onze ouders in de Belgische kooppaleizen mochten winkelen. Vreemd dat we toen naar België gingen? Nee, de winkels waren nieuw. Andere Nederlandse kampioenen zien we succesvol het buitenland bestormen: Zeeman en HEMA. In het buitenland met veelal mooiere winkels dan in Nederland, waarom verbouwen ze dan niet thuis? Omdat die nieuwe winkel nieuwe omzet met zich meebrengt en de verbouwing thuis een kostbare oefening is en wat levert ze extra op?

Frank Quix.Beeld rv

Ik ben heel positief over de fusie van Ahold en Delhaize. Daarbij gaat het voor mij niet om wie de bovenliggende of onderliggende partij is. Dit is een huwelijk van twee zeer geschikte partners. In 2003 hadden de rollen nog anders kunnen zijn, maar om waarschijnlijk goede redenen heeft het toenmalige bestuur van Delhaize de kans aan zich voorbij laten gaan. De reden dat ik positief ben, heeft te maken met de successen van foodretailers op internationaal vlak. Er zijn namelijk niet heel veel winnaars te benoemen als het gaat om service-supermarkten. Deze twee partijen zijn dat in mijn ogen wel. Zij zijn sterk in het laten gedijen van lokale merken in hun lokale markten en daarbij sluiten de markten ook nog heel goed op elkaar aan.

Volgens mij zijn we niet per definitie betere retailers dan de Belgen. Ik ken in genoeg sectoren evenveel voorbeelden die goed en sterk zijn van Belgische komaf, neem bijvoorbeeld Torfs in de schoenenbranche. Misschien roepen en schreeuwen wij harder, maar als ik kijk hoe winkelketens worden beoordeeld over en weer, dan denk ik dat u trots moet zijn op veel van de banieren in uw land.

Ook wordt vaak onterecht gekeken naar de komaf van de aandeelhouder, want doet die er eigenlijk toe? Is HEMA een Nederlands of een Brits bedrijf? We zijn geneigd Nederlands te zeggen, de aandeelhouder is evenwel niet Nederlands. De mooiste uitspraak op dit vlak heb ik ooit gehoord van Pieter Haas, tegenwoordig CEO van Media Markt Saturn en boardmember van Metro Group, toen CEO Nederland: "Wij zijn geen Duits bedrijf, maar een Nederlandse onderneming, met Nederlands koopmanschap en Nederlandse medewerkers!" Daar gaat het dus precies om: lokaal de beste zijn met je lokale mensen, dan levert uiteindelijk ook het beste resultaat internationaal op. Wat maakt het aandeelhouderschap dan nog uit?

Deze fusie van gelijken is een kans om de kampioen uit de lage landen te worden! Een bedrijf dat meedoet bij de wereldtop en dat laat zien dat het internationaal een van de beste spelers kan zijn in zijn sector. Hoe hadden we overigens afgelopen jaar op het WK voetbal wel kunnen presteren als we met een gezamenlijk team hadden mogen deelnemen? Ik kijk uit naar de dag dat we dat nog eens samen mogen doen. Kortom ik denk niet dat we betere foodretailers zijn, maar geloof wel dat wij Hollanders harder kunnen schreeuwen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234