Zaterdag 30/05/2020

Zhang Yimou maakt zijn eerste vechtfilm

Er is veel veranderd sinds de Chinese regisseur Zhang Yimou in 1987 op het Filmfestival van Berlijn zijn regiedebuut Hong Gaoliang / Het rode korenveld kwam voorstellen. De Muur stond er nog overeind en zelf was Zhang Yimou nog een nobele onbekende. Zo'n vijftien jaar later is hij de bekendste Chinese filmmaker en van de Muur bestaan in Berlijn voornamelijk nog stukjes die als souvenir worden verkocht.

Berlijn

Van onze verslaggever ter plaatse

Jan Temmerman

Men moest in 1987 al een fanatiek kenner van de Chinese cinema zijn om te weten dat Zhang Yimou in 1978 aan de filmacademie van Peking was gaan studeren en midden jaren tachtig aan de slag was gegaan als acteur en cameraman, onder meer voor Huang Tudi / Yellow Earth en Laojing / Old Well van Chen Kaige. Men moest toen ook op de geboortedatum (november 1951) van Zhang Yimou gelet hebben om zich te realiseren dat hij al een volle twintiger was toen hij in 1978 aan zijn filmstudies begon. Dat had alles te maken met de culturele revolutie van Mao, die van oordeel was dat 'bourgeois', 'intellectueel' en 'antirevolutionair' synoniemen waren, zodat elke Chinees zich toen maar beter vertrouwd kon maken met handenarbeid in de fabrieken of op het platteland. In het geval van de jonge Zhang Yimou betekende dat gedurende zo'n zeven jaar een baan in de schoonmaakploeg van een textielfabriek. Volgens de cineast had zijn filmroeping dan ook vooral te maken met het feit dat hij die nachtarbeid in de fabriek beu was.

Naar eigen zeggen was het pas na zijn regiedebuut Hong Gaoliang / Het rode korenveld, waarmee hij in Berlijn meteen de Gouden Beer won, dat Zhang Yimou zich realiseerde dat het filmmedium wel degelijk zijn terrein was. Sindsdien is hij inderdaad films blijven maken en prijzen verzamelen. Hij staat inmiddels in de filmgeschiedenis genoteerd als de eerste Chinese cineast die erin slaagde om genomineerd te worden in de Oscar-categorie voor de beste buitenlandse film. Dat was in 1990 het geval voor Ju Dou. Een jaar later werd hij opnieuw genomineerd voor Dahong Denglong Gaogao Gua / Raise the Red Lantern. Voor die film kreeg Zhang Yimou in 1991 ook de Zilveren Leeuw in Venetië, terwijl hij in de dogenstad een jaar later de Gouden Leeuw won voor Qiuju Da Guansi / The Story of Qiu Ju. In 1994 kreeg hij in Cannes de Grand Prix du Jury voor Huozhe / To Live en in 1999 triomfeerde hij opnieuw in Venetië met een Gouden Leeuw voor Yi Ge Dou Bu Neng Shao / Not One Less. Datzelfde jaar had hij al een Zilveren Beer gewonnen in Berlijn met Wo De Fu Qin Mu Qin / The Road Home. Op dat moment was de creatieve en naar verluidt ook amoureuze relatie met de Chinese superster Gong Li al geschiedenis. Haar plaats werd ingenomen door nieuwkomer Zhang Ziyi, die de hoofdrol speelde in The Road Home, terwijl Gong Li, die haar filmdebuut had gemaakt in Hong Gaoliang / Het rode korenveld, midden jaren negentig haar eigen weg ging. Dit jaar is Gong Li hier in de competitie van de Berlinale aanwezig met Zhou Yu De Huoche / Zhou Yu's Train van regisseur Sun Zhou. Die film zal pas op het einde van de Internationale Filmfestspiele Berlin voorgesteld worden, terwijl de nieuwe film van Zhang Yimou, Ying Xiong / Hero hier tijdens het openingsweekeinde van de competitie vertoond en erg goed ontvangen werd. Het betreft een opmerkelijke productie, aangezien het om de eerste oosterse vechtfilm van Zhang Yimou gaat. Het is ook zijn allereerste publiekstrekker in eigen land geworden. De film, die pas eind vorig jaar in China aan zijn carrière begon, heeft inmiddels de tweede plaats in de Chinese bioscoopgeschiedenis veroverd, met alleen de buitenlandse invasie van Titanic nog voor zich. Ying Xiong / Hero is ook de officiële Oscar-inzending van China voor de beste buitenlandse film geworden.

Een groot publiek succes in eigen land is tot daaraan toe, maar het feit dat ook de Chinese overheid haar goedkeuring en tevredenheid over de film heeft laten blijken, maakt dat sommigen beweren dat het een propagandafilm is. Dat heeft wellicht meer te maken met de manier waarop zijzelf het verhaal interpreteren dan met de manier waarop Zhang Yimou het vertelde.

Het verhaal speelt in de derde eeuw voor onze jaartelling, in een woelige periode waarin zeven Chinese koninkrijken onder elkaar een bloedige machtsstrijd uitvochten. Elke koning had zin om China tot één groot rijk te verenigen, maar de koning van Qin bleek de meest ambitieuze en onverbiddelijke van allemaal. Hij zou uiteindelijk de eerste Chinese keizer worden, die tijdens zijn bewind de Grote Muur liet bouwen. Op het moment dat Ying Xiong / Hero begint is het nog lang zover niet. De koning van Qin weet dat de andere koningen al vaak huurmoordenaars op hem hebben afgestuurd. Drie van die huurmoordenaars (Broken Sword, Sky en Flying Snow) hebben een legendarische reputatie verworven en de koning van Qin heeft een grote beloning uitgeloofd voor wie ze kan uitschakelen. Op een dag duikt een man op die zichzelf Nameless laat noemen en die de wapens van de drie bij zich heeft om te bewijzen dat hij ze gedood heeft en dus recht heeft op de beloning. De koning wil weten hoe dat in zijn werk is gegaan en dus vertelt Nameless hoe de diverse confrontaties verlopen zijn. De koning van Qin blijft echter twijfelen en begint op zijn beurt te vertellen hoe het volgens hem toegegaan is.

Het spreekt vanzelf dat al die vertellingen in de film aanleiding geven tot zeer spectaculaire en opwindende vechtsequenties. Zhang Yimou maakt er geen geheim van dat het wereldwijde succes van Crouching Tiger, Hidden Dragon hem geïnspireerd heeft, want hij stapte met zijn project naar de Hongkongse producer Bill Kong, die ook Crouching Tiger van regisseur Ang Lee mogelijk had gemaakt. Zhang Yimou slaagde er ook in om heel wat bekende namen geïnteresseerd te krijgen, zoals Jet Li, Maggie Cheung, Tony Leung, Donnie Yen en ook de jonge Zhang Ziyi, die schitterde in Crouching Tiger.

Ying Xiong / Hero is een adembenemende en visueel indrukwekkende spektakelfilm, met een verbluffende en gestileerde kleurenfotografie van cameraman Christopher Doyle. De vechtende personages zitten elkaar op alle mogelijke en vooral ook onmogelijke manieren achterna, lopen over het water, zweven door de lucht en laten ons geloven dat de zwaartekracht op hen geen impact heeft. Daarnaast zorgen ontelbare figuranten met wapperende vaandels, wuivende helmbossen, roffelende trommels en galopperende paarden voor een sensationele omkadering van dit epische filmavontuur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234