Zondag 29/03/2020

Zhang Yimou, keizer van de martial arts

Na zijn triomf op de Berlinale in 1987 bleef Zhang Yimou dus regisseren én prijzen verzamelen met zijn kleurrijke, historische filmverhalen, zoals Ju Dou en Raise the Red Lantern. Later volgden enkele meer intimistische en realistische films, zoals The Road Home en Not One Less.

Voor Ju Dou en Raise the Red Lantern werd Zhang Yimou als eerste Chinese cineast genomineerd in de Oscarcategorie voor de beste buitenlandse film, wat later een derde keer zou gebeuren met Hero, eigenlijk zijn eerste film die in eigen land een grote publiekstrekker werd. Net zoals hij in 1987 als nobele onbekende met zijn debuutfilm ontdekt werd op de Berlinale, was het in 2003 opnieuw in Berlijn dat de Chinese regisseur met deze film een verrassende carrièrewending demonstreerde.

Zelf was Zhang Yimou toen niet te beroerd om toe te geven dat Hero alleen mogelijk was dankzij het eerdere, wereldwijde succes van Crouching Tiger, Hidden Dragon van zijn Taiwanese collega Ang Lee, die daarmee in 2000 het 'wuxia pien'-genre van nieuwe adelbrieven voorzag. Regisseur Zhang, die reeds lang van een eigen martial artsproject droomde, zag zijn kans schoon en stapte met het Hero-scenario naar de Hongkongse producer Bill Kong, die eerder die Crouching Tiger-film mogelijk had gemaakt. De cineast slaagde er ook in om heel wat bekende namen uit de Aziatische cinema geïnteresseerd te krijgen, zoals Jet Li, Maggie Cheung, Tony Leung, Donnie Yen en ook de jonge Zhang Ziyi, de actieheldin uit Crouching Tiger, die al eerder door Zhang Yimou, als actrice én nieuwe muze, ontdekt was in The Road Home.

Hero bleek een adembenemende en visueel indrukwekkende spektakelfilm, met een verbluffende en gestileerde kleurenfotografie en sensationele massascènes vol wapperende vaandels, wuivende helmbossen, roffelende trommels en galopperende paarden.

Terwijl Ang Lee na het immense succes van Crouching Tiger, Hidden Dragon geen zin had om op dat elan verder te gaan, besloot Zhang Yimou om wel een vervolg te breien aan Hero. Dat resulteerde dus in de visuele adrenaline en kinetische filmpoëzie van House of Flying Daggers.

Met Curse of the Golden Flower heeft Zhang Yimou zijn meest exuberante en flamboyante, meest sensationele en weelderige spektakel afgeleverd. Uitkijken nu naar de Olympische Spelen!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234