Woensdag 08/07/2020

Telecom

Zes vragen over de verhoogde prijzen van Telenet

Telenet-CEO John Porter.Beeld BELGA

Net nu minister Alexander De Croo (Open Vld) pleit voor meer concurrentie op de telecommarkt, gaat Telenet lijnrecht de confrontatie aan en verhoogt het vanaf 23 juli zijn tarieven. Waarom doet het dat, en wat kan je er als consument aan doen?

Vanwaar die prijsverhoging?

Zeggen dat de prijsaanpassing een verrassing is, klopt niet. Analisten hadden ze al in februari verwacht. Dat Telenet ze net nu aankondigt maakt het enkel wat saillanter. Naar de reden voor de prijsaanpassing is het niet lang zoeken: er is de druk op de inkomsten bij Telenet, dat marktaandeel moet inleveren; tegelijk zijn er de vele investeringen en staat de beurskoers fors lager. Telenet heeft zijn aandeelhouders sinds 2013 ook geen dividend meer uitgekeerd.

Leg dit samen en je hebt de explosieve cocktail die tot deze prijsstijging leidt. Overigens, ook Proximus-topvrouw Dominique Leroy beet van zich af na de uitlatingen van Alexander De Croo. Enkel de derde hond in het kegelspel, Orange, lacht in zijn vuistje. Als uitdager liet het fijntjes weten geen reden te zien om zijn prijzen aan te passen.

Vanwaar die forse investeringen?

De vraag naar snellere verbindingen, meer keuzemogelijkheden, meer mobiel internet en meer capaciteit blijft toenemen, legt Telenet uit. Zo plaatste Telenet de afgelopen jaren al meer dan tweehonderd nieuwe gsm-masten, en ging het in alle gemeenten langs om het kabelnetwerk te voorzien op het toenemende verkeer.

Tom Simonts van KBC: "Ons internetverbruik is gigantisch gewijzigd." Een gemiddelde familie verbruikt vandaag 60 procent meer data dan vijf jaar geleden. "Tegelijk is de markt zelf nagenoeg matuur, wat betekent dat er maar weinig grote verschuivingen meer zijn. Klanten switchen weleens van operator, maar de markt zelf beweegt niet gek veel meer." Dat impliceert dat je moet investeren om je klantenbasis te houden, om betere diensten te kunnen leveren, maar dat je inkomstenmodel nog maar weinig variaties kent.

Investeren de operatoren dan wel voldoende?

Jawel, zegt het Belgisch Instituut voor de Post en de Telecommunicatie (BIPT). Als onafhankelijke waakhond voor de sector becijferde dat de investeringen in de elektronische communicatiesector eind 2017 liefst 5,8 procent hoger lagen dan in 2016. Zo stijgen de kapitaalinvesteringen in de sector van 21,9 procent vorig jaar naar een recordniveau van 23,2 procent in 2017. Tegelijk daalde de totale omzet op de elektronische communicatiemarkt licht, met 0,3 procent.

Lees verder onder de grafiek.

Wat kan je als consument doen?

Bij elektriciteit- en gasleveranciers kan je al langer makkelijk wisselen, maar op de telecommarkt kan het pas sinds een jaar. De Croo voerde het Easy Switch-systeem in, dat de telecomoperatoren verplicht alles voor je te regelen als je wil overstappen. Klinkt goed voor wie vindt dat de prijsstijging bij Telenet de druppel te veel is. Alleen is van telecomoperator veranderen net iets minder makkelijk dan van elektriciteitsleverancier veranderen. Bij die laatste merk je dat niet, terwijl je voor internet en televisie bijvoorbeeld vasthangt aan een modem en settopbox. Er moet dus al een installateur langskomen en dat brengt soms extra kosten met zich mee.

Is België effectief duurder dan de ons omringende landen?

Jawel. Uit een analyse van Digital Fuel Monitor – Rewheel (2018) blijkt dat we beduidend meer betalen voor ons internet en mobiele diensten. Volgens De Croo omwille van het gebrek aan concurrentie. "Cijfers van Eurostat geven aan dat indien de telecomprijzen in België de voorbije twee jaar de evolutie van Nederland hadden gevolgd, de prijzen zouden zijn gedaald en mensen elk jaar 226 euro zouden besparen." 

Toch nuanceren analisten die eenduidige vaststelling. "Het is iets te makkelijk om alleen de prijzen te vergelijken", zegt onder meer Stefaan Genoe van Petercam Degroof. "Als je de vergelijking doortrekt naar diensten, kwaliteit van het internet en de snelheid, dan krijg je al een heel andere vergelijking dan puur op absolute cijfers."

Bovendien is goedkoop niet altijd de beste koop: "Vergelijkingen met bijvoorbeeld Frankrijk gaan echt niet op", zegt een analist. "Dat is wellicht het meest dramatische land op vlak van telecom." Nederland is wel kwalitatief goed, en iets goedkoper. "Ja, maar marktleider KPN zette sinds 2011 continu het mes in het aantal banen en sukkelt van de ene herstructurering naar de andere. Is dat wat Alexander De Croo wil?"

Lees verder onder de grafiek.

Wat moet er dan wel gebeuren?

Dat meer concurrentie geboden is, dat spreekt niemand tegen. De vraag is hoe je deze organiseert. "Investeringen in 5G zijn enorm, en je kan het de operatoren niet kwalijk nemen dat ze minstens zekerheid willen op het vlak van hun investeringen", zegt Stefaan Genoe. "Maar laat de onafhankelijke waakhond BIPT zijn rol ten volle spelen." 

Via regelgeving kan je de toegang tot het netwerk op een makkelijker manier organiseren. Nu al maakt Orange gretig gebruik van dat netwerk. "Het is op die weg dat we willen doorgaan", zegt de woordvoerder van De Croo. "Een meer faire toegang organiseren tot de glasvezel en de kabel voor andere spelers." Hij ontkent dat De Croo alles wil: een stabiel dividend van Proximus, extra investeringen én goedkopere tarieven. "De minister heeft zich nog nooit uitgelaten over het dividend. Noch bij Proximus, noch bij Bpost. De enige bezorgdheid is dat het gezonde en sterke bedrijven moeten blijven. Maar dat staat een betere consumentenprijs heus niet in de weg."

Bij Telenet wilde men niet dieper ingaan op de discussie met De Croo. "Voorlopig is alles gezegd", klinkt het.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234