Zondag 24/10/2021

Zes spoortrajecten misschien weer open

De NMBS onderzoekt of zes spoorlijnen die gesloten zijn niet opnieuw kunnen worden geopend. Het spoorbedrijf ziet vooral iets in de heropening van de verbindingen tussen Neerpelt en het Nederlandse Weert en tussen Virton en Aarlen.

Brussel

Eigen berichtgeving

Geert Sciot

Naar aanleiding van de besprekingen over het nieuwe beheerscontract voor de NMBS heeft de regering aan de directie gevraagd om heropening van zes spoorlijnen te onderzoeken. Bestuurder-directeur Antoine Martens: "De regering heeft ons verzocht om het reizigerspotentieel op deze lijnen te onderzoeken, de exploitatiekosten te bestuderen en zelfs om een voorstel van dienstregeling te formuleren. Over enkele lijnen hebben we al een advies klaar." De zes lijnen zijn netjes verdeeld over Vlaanderen en Wallonië. Een overzicht.

Neerpelt-Weert. De passagierslijn van Antwerpen naar de Limburgse Kempen eindigt nu in Neerpelt. Doortrekking naar het Nederlandse Weert (ongeveer 10 kilometer verder) over het bestaande spoor heeft volgens Antoine Martens een potentieel. "In Nederland en Belgisch Limburg is er vraag voor deze lijn die we met onze nieuwe diesels kunnen exploiteren", zegt Martens. "Probleem is wel dat de Nederlandse Spoorwegen niet mee willen investeren in de renovatie van het bestaande spoor. De NMBS is evenwel bereid om zelf de kosten te dragen als Nederland garandeert dat we tegen 90 km/u kunnen rijden. We geloven sterk in de haalbaarheid van deze heringebruikname."

Virton-Athus-Aarlen. "Er zijn nogal wat inwoners van Belgisch Luxemburg die in het Groothertogdom werken", stelt Martens vast. "De heropening van de lijn Virton-Athus-Aarlen is vrij goedkoop omdat de sporen in goede staat zijn en door de vrachttreinen worden gebruikt. Het gaat om een spoorlijn van ongeveer 25 kilometer. Ook ook over dit project is de NMBS-directie positief." Genk-Maasmechelen. "Maasmechelen, met 100.000 inwoners, heeft geen spoorverbinding met Hasselt of Genk, laat staan met Brussel. Er zijn twee mogelijke opties die allebei veel geld kosten. Als we kiezen voor optie één moeten we door het centrum van Genk sporen aanleggen, optie twee geeft ons geen vlotte treindienst omdat we dan via As moeten sporen. De verbinding kan interessant zijn maar de investering is aanzienlijk. De haalbaarheidsstudie is nog aan de gang."

Libramont-Bastogne. Deze verbinding werd enkele jaren geleden gesloten omdat de vernieuwing te duur uitviel en de Waalse busmaatschappij TEC goede service biedt langs het spoortraject. Martens: "De bus doet maar vier minuten meer over het traject dan de trein. We hebben uitgerekend dat de heropening ons tussen 300 en 700 miljoen gaat kosten, volgens de treinsnelheid die we willen halen. We zijn niet enthousiast, ondermeer omdat we ons afvragen of de regio wel behoefte heeft aan een trein als de bus dezelfde kwaliteit biedt. De overheid is daarentegen wel een groot voorstander van heropening."

Aalst-Dendermonde-Puurs. De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers is een groot voorstander van de heringebruikname van deze lijn, die in staat stelt om Dendermonde en Puurs, Klein-Brabant, een spoorverbinding met Antwerpen te bezorgen. De bedding Aalst-Dendermonde bestaat nog, maar is omgevormd tot fietspad. Opnieuw sporen leggen kost dus honderden miljoenen. Het stuk Dendermonde-Puurs is momenteel een museumlijn die in vrij goede staat verkeert. "Afwachten," zegt Martens..

Ottignies-Nijvel via Genappes. Waals-Brabant zou dit traject erg graag weer geopend zien. Jarenlang was dit een goederenlijn. De studie over de heropening is nog aan de gang.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234