Maandag 06/04/2020

Zes opera's uit de Met

Dvd-box toont maar gedeeltelijk wat 'nieuwe Metropolitan' zou kunnen worden

Opera l dvd

Verschillende uitvoerders

The Metropolitan Opera HD Live Series

EMIClassics

Peter Gelb, general manager van de Metropolitan Opera, had bij zijn aantreden gewaarschuwd: hij zou de hele wereld opera geven. Wel, dat krijgt de wereld ook, nu opnieuw met deze dvd's van de film van de opera, maar de kwaliteit van het gebodene laat nog te wensen over.

Door Stephan Moens

Goede opera, beter dan wat zijn voorgangers in het grote New Yorkse theater brachten, en voor iedereen. De Russische stersopraan Anna Netrebko, die in de Met bij Gelb regelmatig goed geld verdient, was in Time niet karig met haar lof: "Peter Gelb is een revolutionair en visionair persoon in de klassieke muziek. Sinds hij general manager is van de Metropolitan Opera, heeft hij de manier waarop mensen opera waarnemen en er toegang tot en inzicht in hebben, grondig gewijzigd."

Nou ja. Zelfs deze held moet eerst structuren overwinnen of ermee leren leven. Gelb blijft voorlopig voorzichtig: "Ik wil regisseurs die zich inzetten voor werkgetrouwheid, geen regisseurs die sensatie willen creëren. Mijn publiek zou dat niet tolereren."

Vernieuwing brengt hij langs de achterdeur binnen: "Als ik aan mijn abonnees vraag of ze een nieuwe Ringcyclus willen met Robert Lepage als regisseur, zegt 95 procent nee. Maar ik weet dat als ik die cyclus breng - wat ik ga doen - dat ze hem graag zullen zien omdat het hun verbeelding zal stimuleren."

Inmiddels is zijn spectaculairste actie tot nu toe, de rechtstreekse uitzending in high definition van operavoorstellingen in filmzalen wereldwijd, ook bij ons doorgedrongen. Een spin-off kon niet uitblijven. Nu liggen er dus ook dvd's van die uitzendingen in de winkel. De eerste reeks daarvan toont helaas nog maar gedeeltelijk wat de 'nieuwe Met' zou kunnen worden. In die reeks is er allerlei, van mottenballenopera via degelijk doordeweeks werk tot toch een enkele enigszins vernieuwende productie.

Die laatste is dan niet eens eigen werk uit de Met. Het betreft een productie van de Welsh National Opera en de Chicago Lyric Opera en is een curiosum: Engelbert Humperdincks sprookjesopera Hänsel und Gretel (****) (Hans en Grietje) in het Engels. Maar de regie van Richard Jones, die het hele sprookje in het teken van honger en eten plaatst, is origineel en aanstekelijk; daarenboven is Christine Schäfer een echt verontrustend grietje en Philip Langridge een hilarische heks. De overige bezetting moet nauwelijks voor hen onderdoen. Dirigent Vladimir Jurowski is niet alleen een erg sexy jongen maar dirigeert al even elegant als hij er uit ziet. Dat doet de soms erg zware partituur hoorbaar goed.

Een andere nieuwe (en wel eigen) productie hoort onder de rubriek "degelijk". Peter Grimes (***) van Britten is dan ook een opera die nagenoeg altijd lukt, aangezien hij vooral gedragen wordt door de muziekdramaturgie van het geheel en de karaktertekening van de twee hoofdpersonages.

Dat laatste is bij de tegelijk angstaanjagende en meelijwekkende Anthony Dean Griffey (Peter Grimes) en bij Patricia Racette (Ellen Orford) in goede handen; het eerste kan, zoals we ten laatste sinds Antonio Pappano in de Munt weten, nog straffer dan wat Donald Runnicles laat zien, maar nauwelijks poëtischer.

De enscenering van John Doyle is conventioneel maar degelijk, met uitzondering van sommige onhandige koorbewegingen.

Niet oninteressant maar evenmin wereldschokkend is de opvoering van Verdi's Macbeth (***) door de Engelse regisseur Adrian Noble, met Maria Guleghina als Lady Macbeth en James Levine als dirigent.

Voor het overige moet de reeks het vooral hebben van grote sterren in draken van voorstellingen: Angela Gheorghiu en Ramón Vargas in de bestofte maar in New York nog altijd geliefde Zeffirelliproductie van La Bohème (**); Karita Mattila en Marcello Giordani in een zo mogelijk nog aftandsere, decoratieve Manon Lescaut (**), al heb je daar weer het genoegen de gezellige (en competente!) James Levine te zien dirigeren.

Tot slot het nieuwste werk en tegelijk de grootste mislukking. Peter Gelb liet Tan Dun (bekend van de filmmuziek voor Crouching Tiger, Hidden Dragon) een nieuwe opera schrijven voor Plácido Domingo. Het werd The First Emperor (**), een nationalistisch kunstenaarsdrama over de keizer van het lemen leger. De regie legde hij in handen van filmregisseur Zhang Yimou, die van de openingsceremonie van de Olympische Spelen; kostuums werden besteld bij Emi Wada, die daarmee al succes had in films van Kurosawa. Het resultaat is een onwaarschijnlijk langdradige, statische en bij momenten ronduit lachwekkende draak, waarin enkel een andere ster, Wu Hsing-Kuo van de traditionele Peking Opera, een beetje afwisseling brengt.

Alle dvd's bevatten ook de extra's van de uitzendingen in filmzalen: presentatie door operasterren (Renée Fleming en Natalie Dessay), interviews en in sommige gevallen korte documentaires; daarenboven zijn er bijlegboekjes in pdf-formaat. (EMI Classics)

Dit gaat van een mottenballenopera

via doordeweeks,

werk tot toch een enkele enigszins vernieuwende productie

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234