Zondag 11/04/2021

Zes miljard dollar, allemaal in het voordeel van Obama

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Guillaume Van der Stighelen is auteur en opiniemaker.

Een staatsschuld van zestien biljoen dollar en groeiend. Een werkloosheid van bijna acht procent. De republikeinen hadden deze strijd met kop en schouders kunnen winnen. Zelfs al hadden de democraten Michelle en moesten zij het met Ann stellen. Dan nog hadden ze moeten winnen. Vingers in de neus. Maar het heeft niet mogen zijn. Er zullen vele commentaren worden geschreven over wat Mitt Romney precies heeft fout gedaan. Over zijn foute uitspraken op verkeerde momenten. Anderen zullen beweren dat het die werkloosheid is die toch een komma onder de symbolische acht-grens is blijven hangen. Of dat het Sandy was.

Maar bij deze verkiezingen heeft mijn ouwe vak, reclame, de doorslag gegeven. Beide campagnes, zowel die van de democraten als die van de republikeinen, hebben Barack Hussein Obama aan een overwinning geholpen in de slechtste omstandigheden ooit. In de eerste plaats de Obama-campagne, die al van bij de nominatie van Romney als kandidaat een heel duidelijke en rechtlijnige strategie had: Romney afschilderen als een man zonder moral compass. Een genadeloos zakenman, miljardair, die over lijken gaat, fabrieken sluit vanachter zijn laptop en mensen behandelt als commodity. Op zijn optreden in het eerste debat na heeft Romney perfect beantwoord aan het beeld dat de miljarden dollars van democratische campagne van hem hebben geschetst.

De republikeinen daarentegen hadden een campagne die schoot in alle richtingen. Het beeld dat zij creëerden van Obama was er een van incompetentie. Welke competentie hij precies miste, maakte niets uit. Als ze hem konden betrappen op losse veters hadden ze daar ook een spotje van gemaakt. Niks nieuw dus. Ook zonder campagne vonden de republikeinen dat Obama incompetent was en de democraten van niet. Veel heeft de republikeinse campagne niet uitgehaald. Maar ze heeft wel een belangrijke bijdrage geleverd aan de overwinning van Obama. Ze heeft geprobeerd een menselijk beeld te vormen van Mitt Romney. Want onderzoek had uitgewezen dat Obama op dat vlak beter scoorde. Nu is er één ding dat je in reclame nooit mag doen, dat is iets claimen waar je concurrent sterker in is. Tenminste, je mag dat wel doen, maar dan moet je er bij nemen dat een ander met de veren gaat lopen. Bovendien probeerde die campagne van Mitt iets te maken dat hij niet is: een aangenaam mens. Je kan geen sinaasappelsap persen uit een citroen. Met als gevolg dat de bewering van de Obama-campagne, dat Mitt Romney onbetrouwbaar was, sterk geholpen werd door alle pogingen van de Romney-campagne om Mitt een menselijk masker op te zetten.

Alle andere elementen zullen mee aan de basis van deze overwinning van de democraten liggen. Maar dit was de kapstok waar al die vreemde gebeurtenissen onderweg aan konden opgehangen worden: het is niet de liefde voor Obama die heeft gewonnen, het is de angst voor Romney die het heeft gehaald.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234