Maandag 14/06/2021

Retail

Zelfstandige modewinkels aan herbronning toe

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

De zelfstandige boetiek, nu nog goed voor de helft van de markt, wordt ernstig bedreigd door onlineverkoop en de slagkracht van goedkope ketens. Luc Ardies (Unizo) droomt van de moderne boetiek: meer te beleven, minder vaste kosten. "Op internet kan je nooit de persoonlijke aanpak vinden."

De zelfstandige winkeluitbaters gaan vandaag de solden in met liefst 40 procent van het aanbod in de rekken. Fijn voor de consument, een nachtmerrie voor de winkelier. Volgens Mode Unie, de textielpoot van zelfstandigenorganisatie Unizo, moet een winkel minstens 68 procent van de stock aan volle pot kunnen verkopen om het jaar comfortabel af te sluiten.

Bovendien, zegt Luc Ardies van Mode Unie, omvat de 60 procent van het aanbod die voor de solden verkocht is, ook heel wat kortingen. Via koppelverkoop en tussenseizoenskoopjes hebben winkeliers in de loop van het jaar al spullen onder de gebruikelijke marges verkocht.

Het is een strategie om tegemoet te komen aan de verslavende verlokkingen van Zara en co.: een constant aangevuld aanbod, letterlijk geënt op de allerlaatste modetrends dankzij een supersnelle productie, verkocht aan lage prijzen die de keten zich kan permitteren dankzij de enorme schaal.

Het gevolg: een omzetverlies van ruim 20 procent sinds 2007, zo wees een enquête van Mode Unie uit. Ardies noemt de resultaten van de afgelopen najaar, een verkoop van gemiddeld 9 procent minder, "een historisch dieptepunt, maar we zien al sinds 2007 elk jaar achteruitgang. Je kan niet blijven zeggen dat het de economische crisis is."

In tegendeel: Inditex, koepelbedrijf van Zara, floreert op de beurs. Een nieuwe vestiging van de Ierse prijzenbreker Primark veroorzaakt tot weken na de opening letterlijk een stormloop. Ook aan de bovenkant van het segment gaat het hard: de prijs van luxueuze goederen zoals handtassen en schoenen steeg spectaculair. De beroemde Kelly-handtas van het Franse luxehuis Hermès is op vijftien jaar bijna verdubbeld qua prijs, de schoenen van designer Manolo Blahnik volgden een gelijkaardige curve.

Prijzenspiraal

Maar het middensegment zit gevangen in een negatieve prijzenspiraal en de zelfstandige winkeliers en ontwerpers betalen de prijs. Boetiekhouders plaatsen én betalen bij het begin van het seizoen - een half jaar voor de kleding daadwerkelijk in de rekken ligt - hun bestelling. De fabrikant kan met die inkomsten zijn productiekost dekken, en gaat opnieuw aan de slag voor het volgende seizoen.

Maar de klant, die steeds vaker op het allerlaatste moment koopt en ondertussen gewend is aan het oneindige onlineaanbod en de constante kortingen, zadelt de winkelier op met grote en dure voorraden. In de boetiek van de toekomst waar Ardies van droomt, focust de winkelier zich op de uitbouw van trouw clienteel, dienstverlening, inspiratie en advies. "Die persoonlijke aanpak kan je nooit op internet vinden."

In de rekken hangen enkele prototypes in verschillende maten. De klant past en kijkt, de winkelier speurt in het onlineaanbod naar andere kleuren of motieven bij de fabrikant. De bestelling wordt de volgende dag bij de klant aan huis geleverd. De fabrikant wordt pas betaald als de klant dat doet.

Ardies plant gesprekken met fabrikanten om de nieuwe functie die de winkeluitbater moet krijgen, te bespreken. Retailspecialist Gino Van Ossel (Vlerick) betwijfelt of zij snel bereid gaan zijn om het risico van de stock, de uitbouw van een onlineplatform en de bijhorende logistiek op zich te nemen.

De verhoudingen tussen merk en zelfstandige gaan keren, denkt hij. De vraag is niet langer: wat kan een merk voor een winkel betekenen, maar wat kan de boetiek het merk bieden? Trouw clienteel dat constant over de vloer komt en bereid is om dure stukken te kopen? Een toplocatie met veel passage? Een uitbater die functioneert als stijlicoon en modebijbel, die als een soort curator een winkelparadijsje beheert?

Van Ossel voorspelt in de eerste plaats een supermarktscenario, waarbij zelfstandigen in eerste instantie uitbaters van franchises zullen worden, willen zij overleven.

Vergeet niet, zegt hij, dat er ook successen worden geboekt. Baanwinkels als Zeb en AS Adventure, het partnerschap tussen Torfs en JBC en lokale sterkhouders zoals Van Look schoenen in Zandhoven, Wellens in Herentals en Smets in het Brusselse zijn allemaal ontsproten aan zelfstandige uitbaters. "Voor een aantal spelers wordt textiel een aflopend verhaal. Maar achter de cijfers van de krimp gaan ook successen schuil."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234