Woensdag 16/10/2019

Tesla

Zelfs nu Elon Musk in zijn fabriek blijft slapen, raakt Tesla niet op toerental

Een Tesla Model 3 tijdens de persvoorstelling in juli 2017. Het lot van Elon Musks bedrijf is volgens experts verbonden aan het succes van dit model. Beeld REUTERS

"A production hell", dat voorspelde Elon Musk vorige zomer tijdens de presentatie van de Tesla Model 3. Dat het vagevuur zo genadeloos zou zijn, voorspelde zelfs de visionair niet. Voor een tweede keer in twee maanden tijd heeft Tesla de productie van zijn sedan voor enkele dagen moeten stilleggen.

Tot vorig jaar leek Tesla de disruptieve kracht die de hele auto-industrie op zijn kop zou zetten. Zowel bij de presentatie van de Tesla Model 3 als die van de Tesla Semi-truck in november vielen Tesla-fans over elkaars voeten om de eerste beelden van de nieuwe elektrische modellen vast te leggen met hun smartphone.

Vandaag worden investeerders en analisten steeds nerveuzer over de toekomst van het innovatieve automerk. Zo bouwde Tesla in de eerste vier maanden van 2018 slechts 9.766 wagens, terwijl het de bedoeling was om er 2.500 per week te maken. Dit kwartaal mikt het automerk op 2.000 exemplaren per week.

Plotse pauze

Voor een tweede keer in evenveel maanden tijd ligt de productie enkele dagen helemaal stil. Zelfs nu de topman op een te smalle zetel slaapt in zijn fabriek in Silicon Valley om geen tijd te verliezen, raakt het bedrijf maar niet op toerental.

Al probeert Tesla dat zelf te relativeren. Volgens een persbericht zou de plotse pauze in de productie gepland zijn. Tot verrassing van de werknemers van Tesla: die mochten volgens Buzzfeed plots vakantiedagen opnemen of thuisblijven zonder wedde.

Volgens een beredeneerde gok van Bloomberg rijden vandaag net geen 17.000 sedans rond. Musk wilde er tegen december 2017 eigenlijk al 20.000 klaar hebben. De rest van de 400.000 enthousiastelingen die de betaalbare sedan van minstens 35.000 dollar (28.350 euro) bestelden en een voorschot van 1.000 dollar (810 euro) betaalden, zullen nog even geduld moeten hebben.

Nodeloos ingewikkeld

Die tegenvallende cijfers worden stilaan heel vervelend voor Musk. Verschillende analisten verbinden het lot van het bedrijf, dat nog nooit winst maakte, met het succes van de Model 3.

Hoofdreden één is de schuldenlast. Die bedraagt vandaag al 7,5 miljard euro. Als Musk aan hetzelfde tempo als in 2017 geld blijft opbranden – toen bedroeg het verlies meer dan 1,6 miljard euro – loopt de totale schuld tegen 2024 op tot 18 miljard euro.

Volgens The Economist  is Elon Musk zelf een oorzaak voor de productieproblemen. Hij zou de niet te onderschatten uitdaging om uit het niets een wagen voor de massa te produceren, nodeloos ingewikkeld maken. 

"In plaats van zich te baseren op geteste productiemethodes van zijn rivalen, waar mensen nog steeds taken doen die robots niet kunnen, wil Musk een hypergeautomatiseerde site bouwen waar 'machines machines bouwen'."

In een reactie op het artikel liet Musk zich van zijn kleinste kant zien. "Vroeger was The Economist saai, maar slim met heerlijk droge humor. Nu is het blad gewoon saai", tweette de topman. Hij kondigde ook aan dat Tesla vanaf het derde en vierde kwartaal winst zou maken. Het bedrijf zou dus geen nieuw geld nodig hebben van investeerders.

Al gaf hij ook toe dat zijn fixatie op automatisering een probleem was. "Mensen worden ondergewaardeerd."

En dat wordt volgend het Center for Investigative Reporting redelijk letterlijk genomen bij Tesla. Het beschuldigt het bedrijf ervan dat het cijfers over blessures van werknemers maskeert. "Het is een kwestie van tijd voor er doden vallen", stelt het in verschillende kranten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234