Maandag 19/04/2021

CD van de week

Zelfs Kendricks kleintje is groots

Kendrick Lamar. Beeld ANP Kippa
Kendrick Lamar.Beeld ANP Kippa

Vergelijk de nieuwe worp van Kendrick Lamar met de wisselvallige misdracht van Kanye West, en je hoort meteen wie van beiden het grensverleggende genie is. Zelfs met deze experimentele miniplaat weet de Compton-rapper te verbluffen.

De lucht is nauwelijks opgeklaard na de vijfsterrenregen voor To Pimp a Butterfly, of Kendrick Lamar laat het manna alweer uit de hemel nederdalen. Dit keer met een minialbum. Untitled unmastered. is geen volwaardig vervolg op zijn laatste langspeler, net zomin als een mixtape.

Een tussendoortje dan? Dat nu ook weer niet. Officieel heet deze EP een 'project', met acht lappen muziek die zich uitstrekken tot net geen 35 minuten. Aan de datavermelding in de titels merk je dat ze werden opgenomen tussen mei 2013 en begin dit jaar. Die tracklist ziet er trouwens uit alsof Aphex Twin een boekhouder onder de arm heeft genomen. Gelukkig klinkt iets als 'untitled 01 08.19.2014' even opwindend voor de hiphopfan als voor de onverbeterlijke cijferfetisjist.

Andermaal hoor je hoe Kendrick Lamar zijn fatalistische, zelfs apocalyptische wereldvisie uit de doeken doet. Maar net zo goed doet hij zijn voordeel met een opruiende politieke stem. Hij neemt de handschoen op tegen racisme, en spreekt zowel politiek als industrie aan op hun gespleten tong.

Enige struikelblok: de productie van sommige songs voelt een tikje schetsmatig aan. Ook aan samenhang ontbreekt het af en toe. Maar zelfs zonder de perfectionistische tics van To Pimp slaagt Lamar erin om je flink bij het nekvel te grijpen. Hoe kon de freejazz van '#05', de P-funk van '#08' of het in soulvolle latinvibes gemarineerde '#06' bijvoorbeeld zomaar op de plank stof liggen te vergaren? Ze hadden zonder meer thuisgehoord op zijn laatste magnum opus.

De hysterisch om funk eisende Anna Wise in 'King Kunta' maakt overigens opnieuw haar opwachting op Untitled unmastered.. Deze keer wil ze in '#3' weten "wat de blanke, de Aziaat, de indiaan of de Afrikaan zeggen". Het signaal voor Lamar om je ongemakkelijk te doen voelen over je eigen denkbeelden. Zo schurkt de rapper uit Compton zich haast onschuldig aan tegen allerhande stereotypes. De Aziaat wil gemoedsrust, de indiaan een stuk land en de Afrikaan - haha! - seks.

'Untitled Unmastered'. Beeld rv
'Untitled Unmastered'.Beeld rv

Het echte venijn zit hem evenwel in een andere staart. De song tackelt ook het minder onschuldige, institutionele racisme van blanken. Op de vraag wat "the white man" wil, is het antwoord "een aantal mijnen". Daarmee geeft Lamar subtiel aan dat exploitatie voorop staat in het blanke Westen: mijnbouw bestaat immers bij de gratie van nemen zonder geven.

Maar niet alleen de politiek-sociale echo's van To Pimp a Butterfly zijn merkbaar op deze EP: de amechtige uithalen met saxofoon in '#02' sluiten naadloos aan bij Lamars vorige plaat, terwijl een heerlijk opdringerig basloopje zich als een jazzcat kronkelt doorheen '#05'. En zelfs wanneer hij zich fluisterend rapt doorheen '#04', valt op dat zijn teksten opnieuw tjokvol taalspelletjes, opmerkelijke inzichten en verwijzingen naar de Bijbel ('#01') zitten.

Niet alles is goud

Niet elke noot of rhyme is goud, helaas. Het jengelende '#7' lijkt al van meet af aan geen eindeloze luisterbeurten beschoren, ondanks de hilarische intro "pimp, pimp, hooray". De tweede helft van deze song hoort zelfs ronduit thuis in de sorteerbak onder 'schattig overschot'. Dat Egypt, het vijfjarige zoontje van Alicia Keys, aan de knoppen zat (horen we u al vertederende kreetjes slaken?), verklaart allicht de lamlendige productie. Spannender is '#06', waarop CeeLo Green de glansrol wegkaapt als zanger.

In tegenstelling tot het net zo experimentele The Life of Pablo is Untitled unmastered. een discreet meesterwerkje. Eén dat zich, net als To Pimp, laagje per laagje laat ontdekken, in plaats van in je gezicht te ontploffen met een doffe knal.

Doe ons eraan herinneren dat we u over een maand of twee opnieuw op de hoogte brengen over alle nieuwe boodschappen en kleine vondsten die deze miniplaat nog zal openbaren.

Untitled unmastered. verschijnt morgen ook op cd bij Universal.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234