Woensdag 25/11/2020

'Zelfs het imago van Duitsland meten we'

Er is een toenemend risico voor oppervlakkigheid en miscommunicatie in de media, vindt Eric Van den Heuvel, press and public relations manager van Mercedes-Benz Belgium. Hij zag hoe de dure reclamecampagne van Mercedes voor de A-klasse de mist dreigde in te gaan toen de beruchte elandtest het nieuws beheerste. Het beeld van een groen autootje dat op twee wielen de bocht in gaat, ging de wereld rond. Een pure mediastunt, zegt Van den Heuvel. De onverbiddelijke mediaconcurrentie maakt dat zelfs autoconstructeurs niet meer gerespecteerd worden. Het was ooit anders.

De pr-functie in de sector is dan ook grondig aan het veranderen, vindt Van den Heuvel. Hij houdt morgenavond daarover een uiteenzetting voor een publiek van vakmensen. Crisiscommunicatie wordt een vast gegeven in het dagelijkse pr-werk, aldus Van den Heuvel.

Hij zet de krachtlijnen van het pr-beleid van Mercedes-Benz uiteen. Public relations waakt over the global perception. Die beperkt zich niet tot het merk, product of bedrijf, ook het totale imago van de sector is een gevoelige factor, net zoals het imago van het land van herkomst. Auto's hebben een uitgesproken nationaal imago. Verschuivingen in het imago van Duitsland hebben gevolgen voor het imago van Mercedes. "Wij zijn de grootste industriële groep in Duitsland, wij beroepen ons net als alle toonaangevende Duitse fabrikanten op het kwaliteitsimago van Duitsland. Kwaliteit, technologie, veiligheid zijn kernwoorden bij ons. Als een land, neem nu Engeland, veel in de kijker loopt met zijn afzijdige houding ten opzichte van de Europese Unie in dit geval, heeft dat ongetwijfeld gevolgen voor de merken en producten van dat land. Het imago van land, sector, bedrijf, merk, product en diensten worden bij Mercedes-Benz gemeten en geanalyseerd. Marketing speelt op korte termijn in op dergelijke gegevens, pr op lange termijn.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234