Dinsdag 14/07/2020

Coronavirus

Zelfs 007 moet eraan geloven: coronavirus legt nu ook Hollywood lam

De nieuwe James Bond film heet – hoe toepasselijk – ‘No Time to Die’. De filmindustrie ligt op apegapen door het coronavirus.Beeld AFP

Het regent afzeggingen voor beurzen, concerten en andere publieksevenementen. Corona veroorzaakt ernstige problemen voor de wereldwijde entertainmentindustrie. Zelfs James Bond moet eraan geloven. In eigen land is er geen impact bij de bioscopen. Nog niet.

Nadat vorige maand het Mobile World Congress in Barcelona niet kon doorgaan door het coronavirus COVID-19, houdt het virus nu ook andere beurzen en conferenties in een houdgreep. Google laat zijn jaarlijkse Cloud Next-conferentie enkel virtueel plaatsvinden. 

De jaarlijkse hoogmis Google I/O, het evenement dat normaal 7.000 mensen lokt, wordt eveneens geschrapt. Op het congres komen ontwikkelaars samen om met elkaar en met de toppers van Google te praten. Een babbel of selfie met CEO Sundar Pichai zit er dit keer niet in, dus. 

En het lijstje van techbedrijven dat annuleringen rondstrooit groeit met de minuut: de Adobe Summit van eind maart in Las Vegas en de Microsoft Global Summit gaan beide ook enkel virtueel door. Facebook houdt niet van half werk en dus besloot het sociale netwerk om niet deel te nemen aan SXSW, een jaarlijks groot tech- en muziekfestival in het Amerikaanse Texas, en om zijn eigen ontwikkelaarsconferentie F8 een jaar uit te stellen.

Artiesten lijken er ook geen zin meer in te hebben, en concerten worden eveneens massaal geannuleerd. Green Day heeft een tour in maart door Azië uitgesteld vanwege ‘gezondheids- en reisbezorgdheden’. Volgens The Japan Times nemen de muzikanten maatregelen nu er steeds meer besmettingen opduiken. Zo hebben onder meer Mac DeMarco en Ari Lennox hun concert in Japan gecanceld. Pixies en Stormzy hebben besloten hun shows uit te stellen. De Japanse premier Shinzo Abe maakte bekend per direct alle sport- en culturele evenementen in het land voor twee weken te willen opschorten. “We moeten voorkomen dat grote mensenmassa’s samenkomen.”

Dat argument geldt ook voor The Game Developers Conference, een groot festival voor game-ontwikkelaars en -designers in San Francisco. Grote partijen als PlayStation, Electronic Arts, Square Enix en Capcom hadden hun komst gecanceld. Daar sta je dan als organisator. De technieuwsbrief Recode rekende voor dat de afzeggingen van de techgiganten tot dusver ruim 500 miljoen dollar (450 miljoen euro) aan verloren inkomsten voor hotels, restaurants en reisorganisaties kosten. En de teller loopt.

Technisch werkloos

Maar dat is nog niks in vergelijking met de filmindustrie, die midscheeps wordt getroffen door de onzichtbare vijand. De uitbraak van het coronavirus kan wereldwijd een strop van 5 miljard dollar (4,5 miljard euro) betekenen voor de industrie. Dat heeft The Hollywood Reporter berekend met de hulp van marktanalisten.

Bioscopen in China zijn al gesloten, maar het virus krijgt nu ook greep op het bioscoopbezoek in Zuid-Korea, Italië en Japan. Dat zijn grote filmmarkten. Als ook in die landen meer mensen bioscopen gaan vermijden, of filmtheaters moeten sluiten, kan de kostenpost nog hoger uitvallen dan 5 miljard, aldus het blad. Het stopzetten en verplaatsen van filmopnames kan tevens behoorlijk in de papieren lopen.

Zo zijn de eerste opnames van de actiefilm Mission: Impossible 7 in Venetië voorlopig uitgesteld. Filmstudio Paramount Pictures heeft dat besloten na overleg met de Italiaanse autoriteiten, klinkt het. Normaal gezien zouden er drie weken lang opnames plaatsvinden voor de actiefilm. Tom Cruise is dus technisch werkloos. Hij is niet alleen.

Tom Cruise op de set van de film ‘Mission Impossible 6'.Beeld Photo News

De makers van James Bond-film No Time to Die, die normaal gezien op 3 april zou uitkomen, stellen de release uit naar november. De film wordt nu officieel uitgebracht in het Verenigd Koninkrijk op 12 november, en 25 november voor de Verenigde Staten. Zo maakte de producent en studio’s MGM en Universal bekend. 007 is dus ook niet bestand tegen het virus. De makers vrezen dat het uitbrengen van de film in volle pandemie geen zin heeft. De producent wilden flink scoren met de laatste film van Daniel Craig in de rol van Bond, en dat gaat moeilijk als tal van bioscopen sluiten, of bezoekers wegblijven. Daardoor zou de film te veel inkomsten mislopen. Het is redelijk uitzonderlijk dat een film met maanden vertraging gelanceerd wordt. 

Hier nog geen hysterie 

In eigen land lijkt het – voorlopig toch – allemaal nog mee te vallen. Thierry Laermans van de Belgische Federatie van Bioscopen zegt geen weet te hebben van enige weerslag. “De hysterie is bij ons pas maandag begonnen”, klinkt het glimlachend. “Het is dus nog vroeg dag.” Bij marktleider Kinepolis merken ze voorlopig niet dat de bezoekcijfers achteruitlopen. “We volgen het uiteraard op de voet, en we hanteren de regels die door de overheid zijn opgesteld omtrent hygiëne”, zegt woordvoerster Anneleen Van Troos. “Meer kunnen we voorlopig niet doen.” Als een blockbuster zoals de nieuwste James Bond later in de zalen komt, dan heeft dat onrechtstreeks gevolgen voor de omzet van Kinepolis. “Dat is zo, dat zijn belangrijke blockbusters, maar voorlopig kan ik daar niks over zeggen”, aldus Van Troos.

De 36 grootste eventbureaus, vertegenwoordigd door de Belgische koepelvereniging ACC (Association of Communication Companies), vragen intussen dat de overheid duidelijke richtlijnen voor evenementen geeft in verband met het coronavirus. ACC dringt er bij de autoriteiten ook op aan het gevaar te herleiden tot zijn werkelijke proporties en de bedrijfswereld gerust te stellen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234