Zelfmoordlijn bereikt doelgroep steeds beter
BRUSSEL l De Zelfmoordlijn bereikt steeds beter de mensen die ze moeten bereiken. Dat blijkt uit het jaarverslag 2006 van het Centrum ter Preventie van Zelfmoord (CPZ). Het aantal telefonische oproepen naar de Zelfmoordlijn daalde vorig jaar van 10.555 naar 9.644. Dat komt omdat er minder grappenmakers aan de lijn hingen. Daar staat tegenover dat het aantal telefoontjes van mensen die in crisis zaten en suïcidaal waren toenam. Die gesprekken waren bovendien intenser. De gemiddelde gespreksduur steeg van 21,6 minuten in 2005 naar 24,6 vorig jaar. "Hieruit blijkt dat we steeds beter de mensen bereiken voor wie we er moeten zijn", zegt Alexandre Reynders van het CPZ.
Behalve telefonisch is het CPZ sinds juli 2006 twee avonden per week bereikbaar via chatsessies op internet. Daar kwamen in een half jaar tijd 293 oproepen binnen. Acht op de tien kwamen van meisjes. Bij telefonische oproepen was zes op de tien vrouw.
Degenen die hulp zochten via internet, waren veel jonger. Zo bedroeg de gemiddelde leeftijd van bellers 41 jaar, terwijl die van chatters rond de twintig lag. "Jongeren kunnen minder gemakkelijk praten over hun gevoelens en hun zelfmoordgedachten. We vermoeden dat ze zich daarom via internet melden", zegt Reynders.
Een ander verschil met bellers was dat chatters vaker verder gevorderd waren in hun zelfmoordproces: 34 procent had al een uitgewerkt plan om zelfmoord te plegen, tegenover 21 procent van de telefonische oproepers. Liefst 60 procent had reeds een poging ondernomen. Bij de bellers was dat 38 procent.
Toch kunnen ook zij die al vergevorderd zijn in hun zelfmoordproces overtuigd worden hun plan niet uit te voeren. (TS)
De Zelfmoordlijn is bereikbaar op 02/6499555 (gratis), www.zelfmoordlijn.be
>18