Zondag 29/11/2020

Zelfbedieningsopera in een loods

muziektheater

'drift', een jongerenproductie van muziektheater transparant

Antwerpen

Van onze medewerker

Stephan Moens

Al enkele jaren maakt Wouter Van Looy samen met dirigent Jan Van Outryve muziektheaterproducties met jonge, gedeeltelijk nog studerende zangers die telkens in een zomercursus een stuk voorbereiden. De storm (naar Purcell) en Zone Orfeo (naar Monteverdi) werden hier en in Nederland relatief goed onthaald. Vorig jaar werkten zij voor Arianna (opnieuw naar Monteverdi) samen met Opera Studio Nederland, maar die productie met jonge professionele zangers was een verdeeld succes.

Van Looy en Van Outryve hebben nu het Arianna-idee opnieuw van stal gehaald voor een van hun traditionele jongerenopvoeringen. De muziek van die opera van Claudio Monteverdi is volledig verloren gegaan op het beroemde 'Lamento' na. Voor de voorstelling werd dus opnieuw gegrasduind in Monteverdi's madrigaalboeken en opera's, alsook in werken van andere componisten (onder meer het erg mooie wiegelied uit de geestelijke (!) opera Il Sansone van Aliotti, dat wel een stijlbreuk in de avond brengt). Van Outryve heeft ze handig aan elkaar geplakt en gearrangeerd, het resultaat is genietbaar maar peilt nagenoeg nooit, ook niet in het lamento, de echte diepten van deze muziek.

Van Looy is voor zijn enscenering vooral veel leentjebuur gaan spelen. Heel veel Alain Platel, wat niet verwonderlijk is, aangezien Van Looy's broer Gerd, die bij Platel technisch leider was, voor decors en licht tekent; een beetje Arne Sierens, een beetje Anne Teresa De Keersmaeker (choreografe Nicoletta Branchini komt van P.A.R.T.S.) en misschien nog een snuifje Marthaler: het levert een soort zelfbedieningsopera op. Men kan dat postmodern samplen noemen, maar in feite is het namaak. In goede Platel-traditie is er een stevige scheut vierde wereld in de beeldvorming: jongeren lopen van huis weg en komen in de goot terecht. Maar ook daar kun je jezelf en de ander weervinden, lijkt de moraal van het verhaal. De mythe van Theseus en Ariadne wordt in die context herleid tot een verliefdheid; de tussenkomst van Venus, die Ariadne uiteindelijk met Bacchus samenbrengt, tot een kitscherige scène met een misplaatst jongetje. Dergelijke reducerende herlezingen zijn helaas nagenoeg altijd, en ook hier, veel oppervlakkiger dan de mythe zelf.

Nochtans zijn er aan deze voorstelling twee heel mooie aspecten. Ten eerste zijn er, vooral bij de meisjes, een aantal zeer frisse, jonge, goed geplaatste stemmen te horen, waarvan we mogen vermoeden dat ze hier een bruikbare ervaring opdeden voor het beroepsleven. Ten tweede betekent het feit dat de opvoering in de Zomer van Antwerpen plaatsvindt, in een loods op 'Petroleum Zuid', dat een grote groep mensen wellicht voor het eerst met de grandioze muziek van Monteverdi in aanraking komt.

Wat: Drift, een muziektheaterproductie met jongeren op muziek van Claudio Monteverdi en anderen. Wie: Muziektheater Transparant. Muzikale leiding: Jan Van Outryve, regie: Wouter Van Looy Waar en wanneer: Antwerpen, Zomer van Antwerpen, 25 augustus. Nog voorstellingen tot 30 augustus; in de Vlaamse Opera in Gent op 28 september. Ons oordeel: Grandioze muziek met frisse jonge stemmen in een namaakregieconcept.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234