Vrijdag 07/08/2020

Zeg nooit meer: 'Eens een foorkramer, altijd een foorkramer'

Een nieuwe vorm van onderwijs via satelliet voor kinderen van foorkramers, circusartiesten of schippers

Leuven / Eigen berichtgeving

Sara Van Aken

Kinderen van rondtrekkende ouders durven in het onderwijs nogal eens uit de boot te vallen. Om het onderwijs voor kermis-, circusartiesten en schipperskinderen te optimaliseren, werkte een zestal Europese organisaties het Trapeze-project uit, een project waarbij kinderen via een two-way-satellietverbinding de sfeer en de efficiëntie van een echte klassituatie kunnen ervaren.

Je kiest niet voor een leven als foorkramer, binnenschipper of circusartiest, maar je wordt erin geboren. Ouders met een mobiel beroep betrekken hun kinderen van jongs af aan bij hun bezigheden en zorgen er onrechtstreeks voor dat het kind een efficiënte vorm van onderwijs moet missen. Eens een foorkramer, altijd een foorkramer, is dus geen achterhaalde mythe maar de harde werkelijkheid.

In België verblijven circuskinderen in internaten, in Nederland probeert de Stichting Rijdende School in hun onderwijs te voorzien en in Groot-Brittannië zijn het rondreizende leerkrachten die kinderen zo goed mogelijk trachten te begeleiden. Het komt er echter telkens op neer dat kinderen opgezadeld worden met bergen huiswerk die ze op eigen houtje moeten trachten te bolwerken. Het gebrek aan een goede begeleiding zorgde in het verleden dan ook voor de nodige intellectuele achterstand bij rondtrekkende kinderen en vroeg om een nieuwe aanpak.

Een oplossing werd gevonden bij de satelliettechnologie en werd uitgewerkt in het Europese Trapeze-project. Het is een project waarbij circusmensen via een satellietverbinding rechtstreeks in contact kunnen treden met onderwijzers voor de opvoeding van hun kinderen. Dat is niet alleen een grote vernieuwing binnen het onderwijs van rondtrekkende kinderen, maar ook een stap vooruit binnen de satelliettechnologie.

In tegenstelling tot vroegere satellietverbindingen, waarbij men berichten kreeg via de satelliet en antwoordde via kabel of telefoon-, ADSL- of ISDN-lijn, kan men nu zowel informatie ontvangen als versturen via de satelliet.

Concreet gaat het over een virtuele klassituatie waarbij leerlingen dagelijks opdrachten krijgen van een leraar met wie ze rechtstreeks in verbinding staan. Ze kunnen hun leraar om raad vragen en krijgen dagelijks feedback over doorgezonden taken. Dagelijks ontvangen kinderen een gepersonaliseerde homepage met individuele opdrachten en verbeteringen van vorige taken. Soms wordt hen zelfs gevraagd om via een speciale chatroom deel te nemen aan klasgesprekken. Kinderen hebben op die manier de kans om uit hun individuele studiesituatie te treden en krijgen het gevoel dat ze zich in een echte klas bevinden. Spieken en briefjes schrijven tijdens de les kan dus vanaf nu ook via de computer.

Het Trapeze-project is een onderdeel van Artes 3, een multimedia-initiatief van het European Space Agency (ESA) om de industrie en de dienstverlenende bedrijven een hand toe te steken in hun concurrentiestrijd op de communicatiemarkt. Maar liefst zes organisaties (waaronder de audiovisuele dienst van de Leuvense universiteit) houden zich bezig met het project.

Het Trapeze-project bleef in de praktijk beperkt tot twee try-outs in Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Bij het testen van 'onderwijs via een satellietverbinding' waren zes leraren en twintig leerlingen tussen acht en dertien jaar betrokken. Ook de ouders waren erbij. Het zijn immers zij die bij aankomst op een nieuwe plaats de satellietverbinding in orde brengen en hun kinderen helpen bij het gebruik van het nieuwe lesmateriaal.

Het project werd enthousiast onthaald door de kinderen, ouders en leerkrachten. Ze hopen op een snelle invoering van het project en steken regelmatig de koppen bijeen om deze vorm van onderwijs op grote schaal te kunnen toepassen. Ouders van kinderen uit de test zagen dat hun kind meer discipline en arbeid aan de dag legde dan dat het vroeger het geval was, en ook leraars noemden het project een stap in de goede richting. De tijd die ze niet meer moeten besteden aan hun verplaatsing kunnen ze maximaal gebruiken voor de individuele begeleiding van de leerlingen.

Ook de kinderen waren opgezet met het project en betreurden het einde van de try-out. Ze vonden het project niet alleen een aangename manier van onderwijs, maar gebruikten het ook regelmatig om in contact te blijven met hun vriendjes die ze alleen tijdens de winterperiode zagen.

Onderwijs

Leerlingen krijgen in een virtuele klassituatie opdrachten van een leraar met wie ze rechtstreeks in verbinding staan

(Foto RV)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234