Zondag 28/11/2021

Autofabricage

Zeg niet zomaar SUV tegen een Rolls-Royce

null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

Van Audi en BMW rijden er al SUV's rond, terwijl Bentley en Jaguar binnenkort volgen. Maar dat nu ook het prestigieuze automerk Rolls-Royce zich waagt aan de productie van terreinwagens komt als een verrassing.

Er zweeft, naast de geur van het grote geld, nog altijd een aura van mystiek rond Rolls-Royce. Maar waar dat eerste niet gauw zal veranderen, wordt dat laatste toch enigszins doorbroken. Door zich in te laten met de bouw van terreinwagens sneuvelt immers een bijzonder heilig huisje.

Het mag daarom niet verbazen dat CEO Torsten Müller-Ötvös lang heeft getwijfeld. Twijfels die hij amper vier weken geleden nog deelde met de buitenwereld. "We zitten nog met vragen. Een Rolls-Royce mag geen compromis zijn. De wagen moet een echte Rolls-Royce zijn als we hem op de markt brengen. Je moet ermee naar de opera kunnen gaan of naar de jachthaven, maar hij moet ook kunnen worden gebruikt om naar je chalet in de Alpen te rijden met je kinderen, hond en bagage aan boord."

Die ideale mix heeft Müller-Ötvös klaarblijkelijk gevonden. Het nieuwe model, dat binnen drie tot vier jaar te koop zou moeten zijn, heeft vooralsnog geen naam en er is evenmin een schets beschikbaar. Wel deelt Rolls-Royce in een open brief mee dat de wagen een koetswerk van aluminium zal hebben. Opvallend is daarbij dat het woord SUV geen enkele keer valt. In de plaats wordt de creatie omschreven als 'effortless, everywhere'.

Geen gokje

Denk overigens niet dat Rolls-Royce hiermee een gokje waagt. In werkelijkheid hoopt de fabrikant haar deeltje op te eisen van de nog altijd groeiende markt voor terreinwagens. Die is volgens het onderzoeksbureau IHS Automotive de voorbije vijf jaar verdrievoudigd tot 1,5 miljoen wagens. Daar zal er de komende jaren nog eens 30 procent bijkomen.

"Het is echt geen toeval, hoor", zegt Tony Verhelle, hoofdredacteur van AutoGids. "Het is eerder van moeten. Rolls-Royce wordt door het moederbedrijf, in dit geval BMW, onder druk gezet om winstgevend te zijn. En SUV's zijn de nieuwe melkkoeien. Het terreinwagensegment zit nog altijd in de lift en constructeurs kunnen het zich niet permitteren om dit te laten liggen. Bovendien worden ze onder druk gezet door hun rijke klanten, die zich vaak in woestijnachtige gebieden bevinden en een statussymbool wensen."

Daardoor is de kans niet groot dat u een exemplaar zal zien rondrijden op onze snelwegen of in onze stadscentra. Naast het Midden-Oosten zijn terreinwagens het populairst in de Verenigde Staten en Azië. Tot nu toe domineren - ook in Europa - Audi, Porsche, Mercedes-Benz en Land Rover. Zij krijgen vanaf volgend jaar concurrentie van Maserati's Levante en Jaguars F-Pace, die ongeveer 40.000 euro zal kosten.

Klasse hoger

Rolls-Royce speelt in een hogere klasse en moet daarbij vooral de strijd aangaan met de Bentayga van Volkswagendochter Bentley, waarvoor geïnteresseerden circa 180.000 euro moeten betalen en waarvoor al 4.000 orders zijn geplaatst. Over de prijs van de Rolls-Royce is nog niets geweten, maar momenteel kost het goedkoopste model in ons land zo'n 275.000 euro. De kans dat Rolls-Royce erin slaagt om Bentley te evenaren, is overigens klein, daar de fabrikant vorig jaar 'slechts' 4.000 wagens verkocht.

"Ik vraag me daarom af of hun SUV hier zal aanslaan, omdat die cultuur hier minder bestaat", zegt Verhelle. "Iemand als Jan Kriekels (CEO van radiatorfabrikant Jaga, maar vooral bekend door het VIER-programma 'The Sky Is the Limit', RA) heeft in ons land wel de juiste mentaliteit om zo'n wagen te kopen, maar daar blijft het ook wel bij."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234