Maandag 01/03/2021

VoedingZuivelindustrie

Zeg niet yoghurt maar yog: voedingsproducent moet naam product aanpassen op vraag van zuivelindustrie

Melkkoeien op een zuivelboerderij. Alleen yoghurt gemaakt van echte zuivel mag zich nog zo noemen. Beeld Shutterstock
Melkkoeien op een zuivelboerderij. Alleen yoghurt gemaakt van echte zuivel mag zich nog zo noemen.Beeld Shutterstock

Geen yoghurt, wel yog. Zo zal het Nederlandse Abbot Kinney’s voortaan zijn veganistische product noemen, nadat de Belgische en Nederlandse zuivelindustrie het gebruik van de term ‘yoghurt’ onrechtmatig noemde. ‘Het zijn hopeloze achterhoedegevechten van de melklobby.’

“Het gebeurt niet elke dag dat je grootste rivaal je vooruithelpt. Een welgemeende bedanking aan de zuivelindustrie is op zijn plaats!”, schrijft het Nederlandse Abbot Kinney’s, producent van veganistische ‘yoghurts’ op zijn website. De reden voor de bedanking is een brief van de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie (BCZ) en haar Nederlandse tegenhanger NZO eind augustus, waarmee ze Abbot Kinney’s vragen om zijn veganistisch product niet langer ‘yoghurt’ te noemen. 

“Wij wilden gewoon dat de Europese wet gerespecteerd wordt”, zegt Renaat Debergh, gedelegeerd bestuurder van BCZ. “Die schrijft voor dat yoghurt alleen zo genoemd mag worden als het uit koemelk afkomstig is en verzuurd werd met levende bacteriën.”

“Die brief heeft ons aan het denken gezet”, zegt Gijs van Maasakkers, medeoprichter van Abbot Kinney’s.  “Misschien was het inderdaad tijd om onze eigen draai eraan te geven. Want met ons plantaardig product willen wij ons net onderscheiden van dierlijke yoghurt.” Daarom vind je in de communicatie van het bedrijf niet langer ‘yoghurt’ terug, wel ‘yog’, zonder de ‘hurt’. “Want onze yog is vrij van dierenleed en een stuk beter voor de planeet”, zegt Van Maasakkers. 

Een elegante oplossing van ‘yoghurtgate’, zoals de zaak al omschreven werd. Het is niet de eerste keer dat er een geschil is tussen de zuivelindustrie en haar plantaardige uitdagers. Jarenlang was er getrouwtrek over de sojamelk van het Belgische Alpro, intussen in handen van... zuivelgigant Danone. Een proces over het Duitse Tofutown, dat tofuboter en veggiekaas op de markt bracht, ging zelfs tot het Europese Hof van Justitie. Ook de vleesindustrie is die discussie niet vreemd. Op 19 oktober buigt het Europees Parlement zich over de discussie of plantaardige worsten, steaks en burgers zo bestempeld mogen worden. 

Voor Renaat Debergh is het een kwestie van duidelijkheid. “Producten als melk of yoghurt zijn eeuwenoude producten, met gekende gezondheidseffecten. Als je daar een alternatief voor hebt, moet dat ook een andere naam krijgen. Zo kreeg je voor boter het alternatief margarine: voor iedereen duidelijk.” Voedingsexpert Theo Niewold treedt hem daarin bij. “Het zou geen moeite mogen kosten om een nieuwe naam te verzinnen. Zelfs iets als quorn is helemaal ingeburgerd. Anders surft men stiekem mee op het succes van een product dat al eeuwen meegaat.” 

Non-discussie

Bij voedingsexpert Patrick Mullie van de VUB klinkt een ander geluid. “Een consument zal vast het verschil kennen tussen plantaardige en zuivelproducten. Deze discussie komt gewoon voort uit het feit dat de verkoop van koemelk al jarenlang fel daalt, terwijl plantaardige producten aan markt winnen. Het zijn hopeloze achterhoedegevechten van de melklobby.” 

Nena Baeyens van de vegetarische vzw EVA vindt het een ‘non-discussie’. “Bij Test Aankoop hebben ze nog nooit een klacht ontvangen van een consument die verward is door het verschil tussen dierlijke en plantaardige producten. Dit is gewoon een manier om de aandacht af te leiden van de echte discussie: de overschakeling naar een plantaardig dieet.” 

De vraag naar plantaardige alternatieven in zuivel is inmiddels gestegen tot 11 procent. Zullen die de zuivelindustrie stilaan verdringen? Volgens Theo Niehold hangt het af van de conjunctuur. “Plantaardige producten zijn op dit moment nog een stukje duurder. Ik betwijfel of ze de markt helemaal gaan overnemen”. Voor Abbot Kinney’s is er echter geen weg terug, plantaardig moet en zal de norm worden. “Wij zijn nu nog David die Goliath bekampt, maar wij laten zien dat het ook op een andere manier kan. Andere partijen voelen zich aangevallen, dus we doen dat blijkbaar goed”, zegt Van Maasakkers. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234