Maandag 03/08/2020

Sport

Zeg niet loopclub, zeg 'running crew'

Een 'running crew' in hartje Antwerpen. Beeld Bas Bogaerts

Wie hip, stedelijk en sportief is, wordt geen lid van een atletiekclub. Urban sportievelingen lopen vandaag in een running crew. Waar een praatje slaan hoger staat aangeschreven dan een nieuw record lopen. "Er vloeien vriendschappen uit, sommigen gaan intussen samen op reis."

Aan de Antwerpse Meir vertrokken woensdagavond enkele tientallen mensen voor een looptocht door de stad. Op zich weinig uitzonderlijk, ware het niet dat hier een interprovinciaal gezelschap aan stedelingen samen de veters bond. De zogenaamde running crews uit Antwerpen, Brussel en Brugge kwamen er zich voor het eerst verenigd in het zweet werken. Ze maakten een sightseeing tour van zo'n 9 kilometer dwars door het Centraal Station, langs het stadspark, Operaplein, het stadhuis en de Groenplaats. Dat alles in een aangenaam, rustig tempo. Een van de lopers draagt een kleine boombox mee om de boel muzikaal op te luisteren. Verder wordt er vooral gekeuveld en verbroederd. Eens aangekomen, ruimt de sportdrank baan voor een frisse pint of rosé.

Dat is in een notendop hoe running crews in tal van steden hun loopactiviteiten organiseren. Ongedwongen is het codewoord, inschrijvingsgeld bestaat niet, verplichtingen zijn al helemaal uit den boze. "We gaan om de twee weken samen lopen. Meestal spreken we af in een café, kunnen we daar onze spullen achterlaten en vertrekken we. Al wie mee wil, gaat mee", zegt Camille Pollie, medeoprichter van Run Crew Brussels. Die crew is op elke afspraak zo'n 20-tal man sterk. Die holt dan telkens door een andere Brusselse wijk. Vandaag Anderlecht? Dan de volgende keer Schaarbeek of Sint-Gillis. "Zo leren we telkens een nieuwe kant van onze stad kennen. Gemiddeld lopen we 10 kilometer per uur. Een tempo waarop de meeste lopers nog adem over hebben om een praatje te slaan."

Beeld Bas Bogaerts

Olympische gedachte

Dat 'gezapige' tempo vind je ook bij de andere run crews. Harder, better, faster, stronger is namelijk ondergeschikt aan de olympische gedachte: deelnemen is belangrijker dan winnen. Het sociale aspect is heilig. Een praatje slaan en nieuwe mensen leren kennen is belangrijker dan je persoonlijk record een paar seconden scherper stellen. Want er is meer in het leven dan records. Ook Running Crew Antwerp hanteert standaard een tempo van 10 per uur. Om het extra draaglijk te maken, gebeurt de warming-up hier halverwege het lopen. Zo kunnen nieuwe of minder frisse leden tussendoor eventjes uitblazen.

Niet enkel het tempo is hier belangrijk, ook wat je ziet. Zo stippelt de Antwerpse crew regelmatig themaroutes uit. Vorige week was er nog een street art-route, langs het beste wat de Antwerpse graffiti-scene te bieden heeft. Eerder was er al een
run to the beach, naar het strand van Sint-Anneke op Linkeroever. Telkens wordt de playlist aangepast aan het thema. Op de zogenaamde Crew Love Belgium, woensdagavond, weerklonk het beste van de belpop

Samen op reis

Een aanpak die behoorlijk verschilt van traditionele loopclubs, waar de nadruk op het sportieve ligt. Het samenzijn speelt daar ook een rol, maar dan een minder grote. Hier zijn de rollen omgekeerd. Dat leidt, in het beste geval, ook tot vriendschap. Daar kan het Brugse 8000 (spreek uit: achtduust) Running van meespreken. "We begonnen al in 2013, met een man of vijf. Sinds twee jaar zit het echt in de lift. Nu zijn we een groep van 20 à 30 lopers, uit het Brugse, maar ook uit de rest van West-Vlaanderen", zegt Yannick De Buf van 8000 Running. "We doen meer dan alleen lopen. Soms gaan we samen barbecueën, of organiseren we andere activiteiten. Sommigen onder ons gaan intussen zelfs al samen op reis."

Dat die running crews steeds populairder worden, verbaast sportpsycholoog Filip Boen (KU Leuven) allerminst. "Vroeger bekeken we sport als iets dat intens en competitief moet zijn. Die visie is al lang passé. Mensen hechten steeds meer belang aan de sociale kracht van sport. Bovendien weten we intussen allemaal dat ook sport light heel veel gezondheidsvoordelen meebrengt. Dus stellen mensen hun doelen bij."

Beeld Bas Bogaerts
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234