Maandag 24/02/2020

Zeg niet 'Douwe Egberts', maar zeg 'D.E. Master Blenders 1753'

De internationale koffie- en theedivisie van het voedingsconcern Sara Lee, die later dit jaar zelfstandig naar de Amsterdamse beurs wordt gebracht, krijgt de naam 'D.E Master Blenders 1753'. Dat maakte Sara Lee gisteren bekend.

De koffiedochter heeft operaties in Europa, Brazilië, Australië en Thailand. Het omvat de merken Douwe Egberts, Senseo, L'OR EspressO, Marcilla, Pilao, Moccona, Pickwick en Horni-mans.

"Met een merk dat al eeuwen wereldwijd is geliefd, is deze nieuwe naam en merkidentiteit de volgende logische stap in onze strategie", aldus Sara Lee. "D.E Master Blenders 1753 geeft weer wat we zijn geworden als organisatie en wat we willen zijn, de beste koffieproducenten ter wereld."

1753 is het jaartal waarop Douwe Egberts in Friesland begon met koffie maken. "Er is veel respect voor het erfgoed, maar tegelijk ligt de nadruk op de toekomst", klonk het. Het bedrijf wil naar eigen zeggen de brug slaan tussen traditie en innovatie.

De zoektocht naar de nieuwe naam nam zes maanden in beslag. Er lagen duizenden voorstellen op tafel, die werden herleid tot een shortlist met 50 namen. Er komt een wereldwijde marketingcampagne om de nieuwe naam bekendheid te geven.

De koffiepoot zal een aparte beursnotering krijgen in Amsterdam. Douwe Egberts was in de jaren '80 ook al een korte periode beursgenoteerd, maar daar kwam een einde aan toen het merk werd overgenomen door Sara Lee.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234