Dinsdag 21/09/2021

Lia van Bekhoven

Zeg liever Fort Britain in plaats van Fort Europa

Een man probeert over een veiligheidshek te klimmen in de buurt van de Eurotunnel in Calais. Beeld GETTY
Een man probeert over een veiligheidshek te klimmen in de buurt van de Eurotunnel in Calais.Beeld GETTY

Lia van Bekhoven is correspondent in Londen voor de Nederlandse en Belgische radio en tv, en voor Elsevier Magazine.

"We zitten met een zwerm mensen die via de Middellandse zee naar Groot-Brittannië komt omdat wij banen hebben", formuleerde de Britse eerste minister het migrantenvraagstuk vorige week. Dat van de banen is juist. Maar als er al een zwerm is, Camerons beladen taalgebruik even negerend, wie heeft dan in Engeland de honing weggezet?

De Britten zijn te goed voor deze wereld. Of, zoals The Mail on Sunday waarschuwde, "onze naïeve vriendelijkheid jegens vreemdelingen wordt onze ondergang". De indruk in Groot- Brittannië is dat levensstandaard en nationale identiteit bedreigd worden door verstekelingen die Cameron te slim af zijn.

Dat de Britse regering een van de meest weigerachtige is in de EU als het gaat om vluchtelingenopvang, wil er niet in. Dat Londen nee zei tegen de EU toen gevraagd werd Italië en Griekenland te helpen ontlasten van de bijna 200.000 migranten die er deze zomer aanspoelden, is irrelevant. Dat Duitsland vorig jaar zes keer zoveel asielaanvragen verwerkte, niet bekend.

null Beeld kos
Beeld kos

Van de 5.000 migranten in Calais is onduidelijk hoeveel er de krijtrotsen bereiken, behalve dat hun aantal deze zomer scherp toenam. Sinds begin juni hield de Britse politie 400 migranten aan, vijftien keer zoveel als in de eerste vijf maanden van 2014. In het graafschap Kent zijn twee keer zoveel jongeren zonder begeleiders langs de snelweg gedumpt als voorheen.

De belangrijkste redenen voor migranten om naar Engeland te komen zijn werk en studie. Een onderzoek van de Londense burgemeester Boris Johnson (2009) schatte het aantal 'ongereguleerde' inwoners op 863.000. De actiegroep Migration Watch houdt het op 1.1 miljoen.

Hoe dan ook: de overgrote meerderheid van Engelands illegalen is niet achterin een vrachtwagen de grens over gesmokkeld, maar kwam het land binnen via Terminal 5 van Heathrow. Legaal. Als premier Cameron het illegalenprobleem echt wil aanpakken, doet hij er beter aan de tienduizenden Australiërs en Brazilianen het land uit te zetten die jaarlijks onderduiken als hun studie- of werkvisum verloopt. Nog effectiever zou zijn de zwarte economie te witten.

Wat de jonge mannen motiveert om zich op treinen te gooien bij de Kanaaltunnel, is de kans op werk. Andere voordelen zijn de taal en de wetenschap niet op straat te worden aangehouden voor legitimatie omdat het Verenigd Koninkrijk geen identificatieplicht kent.
De werkelijkheid is vaak een slechtbetaalde baan in ongekend smerige omstandigheden; de onderkant van de Britse 'flexibele arbeidsmarkt'.

Cameron wil de migrantenkwestie te lijf gaan door huiseigenaren die aan illegalen verhuren en werkgevers die illegalen in dienst hebben, te straffen. Eerdere, vergelijkbare initiatieven maakten weinig indruk. Ze werden nauwelijks nageleefd. De Migratie Advies Commissie vertelde The Times dat bedrijven hun (illegale) werknemers onderbetaalden omdat overheidscontrole nagenoeg uitgesloten was. De kans op inspectie was gemiddeld eens in de 250 jaar.

Londen heeft de gemeente Calais meer hekken en politiehonden beloofd. Effectiever zou zijn de bloeiende, ongereguleerde economie (goed voor 10 procent van het Britse bbp) dicht te knijpen. Gebeurt dat niet, schreef Nick Cohen in The Observer, "dan zal de Kanaaltunnel onze Berlijnse Muur worden. Een grens bewaakt door paramilitaire politie en honden, terwijl onschuldige mensen overlijden in pogingen de overkant te bereiken."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234