Vrijdag 25/06/2021

Zeebrugge start met sloop cokesfabriek

Terreinen behoren tot meest vervuilde in Vlaanderen: 'In bodem zit zowat de hele tabel van Mendeljev'

Gent

Van onze medewerker

De Openbare Afvalstoffenmaatschappij (Ovam) geeft vandaag officieel het startschot voor de sloop en de sanering van de voormalige cokesfabriek nv Carcoke in Zeebrugge. Het gaat om een van de meest vervuilde fabrieksterreinen in Vlaanderen. Na de spectaculaire brand bij de afbraakwerken van de cokesfabriek van Marly neemt Ovam geen enkel risico.

Veiligheid staat voorop bij de ontmanteling van de cokesfabriek van nv Carcoke, die sinds halfweg 1996 leeg staat. Bij de sloop van zusterfabriek Marly van Carcoke in Neder-over-Heembeek, liep het immers grondig mis. De onzorgvuldige afbraak van Marly veroorzaakte in december vorig jaar een spectaculaire brand waarbij schadelijke stoffen vrijkwamen tot ver buiten Brussel.

Om een gelijkaardig rampscenario te vermijden koos opdrachtgever Ovam ervoor om vooraf een volledig uitgewerkt sloopplan op te stellen waarin alle factoren zoals stabiliteit, trillingen, milieurisico's en noodscenario's zijn opgenomen. Zo moet een onafhankelijke firma altijd een verklaring afleveren dat de sloopzone volledig gas- en brandvrij is, voor er effectief gesloopt wordt. Gedurende de hele werken zullen zowel Ovam, de stad Brugge als de aannemer aanvullende metingen uitvoeren naar de kwaliteit van de lucht. Ook het lozingswater wordt voortdurend onderzocht. "Het grootste gevaar schuilt in de tientallen buizen die door het terrein lopen en vooral dan alle mogelijke brandbare goedjes die erin blijven zitten zijn", aldus Guy Hamels, woordvoerder van Ovam. "Het blijft een gevaarlijke klus, maar voor elke onderdeel van de werken moeten we het fiat krijgen van die onafhankelijke firma. Zo is de kans op een onverantwoorde beslissing toch zeer klein."

De eerste fase van de werken, de reiniging en de sloop van de bovengrondse installatie, kost 10 miljoen euro. Als alles naar wens verloopt zou die fase tot juni 2005 duren. Daarna volgen grondige bodemonderzoeken en studies over hoe de zwaar vervuilde gronden onder de fabriek het best gesaneerd kunnen worden. Vanaf 2007 zou dan de effectieve sanering van de bodem en de reiniging van het nabijgelegen Zijdelingse Vaartje van start gaan. De kostprijs van die tweede fase wordt geschat op 30 miljoen euro. "In de bodem zit zowat de hele tabel van Mendeljev", vertelt Haemels. "Voorlopig zijn we van plan alle gronden af te graven, te reinigen en weg te voeren, maar dat kost enorm veel geld. Verder onderzoek moet uitwijzen of een goedkopere oplossing mogelijk is."

Om hinder en milieubelasting bij het vervoer van het materiaal afkomstig van de afbraak van de fabriek te beperken, zal Ovam 60.000 ton proper puin en zand op de terreinen laten liggen. De afvalstoffen die niet ter plaatse kunnen blijven wegens te vervuild, zullen zoveel mogelijk per schip afgevoerd worden. Ten vroegste in 2010 zal opnieuw industriële activiteit mogelijk zijn op de Carcoke-terreinen. (TD)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234