Zondag 24/10/2021

'Ze razen door de rekken en halen soms de hele boel ondersteboven'

Gisteren is de uitverkoop weer in alle hevigheid losgebarsten en koopjesliefhebbers met een oog voor kwaliteit én originele designerstukken zetten dan ook ogenblikkelijk koers naar de boetieks van bekende ontwerpers. Als er van die oorspronkelijk dure kleren immers 30 of zelfs 50 procent afgaat, kun je pas écht van een koopje spreken, wat natuurlijk niet gezegd kan worden van een goedkoop confectie-T-shirtje.

Antwerpen

Van onze medewerkster

Ninette Murk

De Londense sales indachtig verwacht ik ware volkstoelopen bij Antwerpens finest boutiques, maar als ik tegen 11 uur bij Walter aan de Sint-Antoniusstraat binnenstap, is het er nog opvallend rustig, afgezien van een paar eenzame jonge heren die wat tussen de rekken meanderen, maar niets willen passen, laat staan kopen. Misschien zijn ze op zoek naar iets voor hun lief, bedenk ik terwijl ik mede-eigenaar Dirk Van Saene vraag wat hij van het koopjespubliek vindt. Dirk Van Saene: "Ik ken mijn vaste klanten omdat ik zelf vaak in de winkel sta en tijdens de koopjes komt hier een heel ander publiek. Ze razen door de rekken en halen soms de hele boel ondersteboven, iets waar ik niet goed tegen kan, dus achteraf hang en leg ik alles weer netjes recht (lacht). Sommige klanten doen zelfs zielig tegen mij in de hoop dat ik nog een extra procentje van de prijs afdoe - ze vertellen me vaak hun hele levensverhaal en ik luister belangstellend, waarna ik hen aanraad nog twee weken te wachten, want dan gaan de prijzen hier sowieso verder omlaag.

Andere klanten proberen op de prijs af te dingen door te wijzen op de onpraktische kanten van een bepaald kledingstuk: er zitten geen zakken op, je kunt er niet mee op de fiets.... Ja zeg, laat het dan meteen in de rekken hangen, hé?" Bij Walter is er nog volop keuze in hippe merken zoals Eley Kishimoto, Wim Neels, Christophe Charon, Dirk Van Saene en Walter van Beirendonck, terwijl er van Bernhard Willhelm nog welgeteld drie paar kousen en twee rokken van brokaat hangen. Van de huidige collectie gaat 25 procent af, van vorige seizoenen 50 procent en in de loop van de weken zullen die prijzen nog verder verlagen.

Net om de hoek van Walter, in de Nationalestraat tegenover de Modenatie-in-wording, zit A La Mode, een nieuwe boetiek die afgelopen september haar deuren opende en waar je terechtkunt voor iets klassiekere merken zoals Paul Smith, Etro en Whistles, maar ook voor designmode van Viktor & Rolf, Chloe, Jeremy Scott, Jean Colonna, Marc Le Bihan en Alexander McQueen. Eigenaar Alex Delafonteyne houdt duidelijk niet van half werk, of eigenlijk ook weer wél, want hij verlaagde zijn prijzen meteen van de eerste dag met 50 procent. Delafonteyne: "Weg is weg! Dit was pas ons eerste seizoen en er is nog maar weinig over; ik heb nergens reeksen meer van. Het beste verkochten Paul Smith, Etro en Jean Colonna en van die laatste twee merken had ik dat eerlijk gezegd niet verwacht, want Etro is heel duur en Colonna nogal speciaal. Van Jeremy Scott zijn sommige reeksen volledig uitverkocht, terwijl andere voor geen meter liepen. Ik denk dat veel mensen de knipoog erachter niet snapten. Viktor & Rolf liep in het begin prima, maar is daarna helemaal stilgevallen - ik heb het ook niet meer ingekocht voor volgend seizoen, want ik vond er niets aan. We krijgen hier nu mensen over de vloer die de volle prijs niet kunnen of willen betalen, maar die bepaalde stuks al wel enkele weken of zelfs maanden op het oog hebben en die op voorhand af en toe komen kijken of het er nog hangt."

Intussen is het halfeen en de stad begint vol te lopen met kooplustigen, meestal vrouwen die per twee of drie de winkels binnenlopen en luidop commentaar geven op wat ze daar zoal zien hangen, inclusief de originele prijs en wat er nu vanaf gaat. Koopjessport, het is zo gezond, mevrouw! Bij Het Modepaleis van Dries Van Noten is het bijzonder druk, er lopen vijf verkoopsters rond die allemaal druk bezig zijn en tijd voor een interview is er niet. Dan maar wat rondgekeken tussen de kleren en die mogen er zijn: schitterende zijden blouses met abstracte prints of bestikt met pailletten, lange tweed rokken, zijden kleedjes, hoge leren laarzen met stilettohakken en een hele reeks lange wintermantels, allemaal met 30 procent korting - later in de maand zelfs 40 of tegen het einde van januari 50 procent. Het blijft uiteraard wel een gok of je favoriete stuk er nog wel hangt als je zolang wacht, maar ja, ook dat maakt deel uit van de sport.

Over naar Louis, het bastion van Antwerpse designmode, waar eigenaar Geert Bruloot bezig is met een charmeoffensief tegen drie vriendelijke en zeer vrolijke dames, die bezig zijn de oversized mantels en blazers van Martin Margiela te passen. Geen slecht idee trouwens, want die enkele-maten-te-groot look doet het ook volgend seizoen nog best. Geert Bruloot: "In feite doe ik van veel stukken van Margiela niets af omdat ze gewoon doorlopen naar een volgend seizoen. En alle kleren na zes maanden automatisch in prijs verlagen omdat ze opeens niet meer modieus zouden zijn? Eigenlijk klopt dat niet, hé? We krijgen hier nu veel mensen die de mode wat moeilijker volgen en die liever geen opvallende stukken willen, maar eerder gewone kleren zoals een mooie broek of vest. Ik krijg hier alle leeftijden door elkaar heen, van heel jong tot oud. Ook modestudenten ja, maar het is niet zo dat ze speciaal sparen voor dure stukken. Zij doen dat liever aan het begin van het seizoen, want anders bestaat het risico dat het weg is omdat we maar een kleine stock hebben. Eén regel heb ik de afgelopen jaren wel geleerd: wat in het seizoen niet loopt, loopt tijdens de koopjes ook niet." Bij Louis zijn de stukken van dit seizoen met 30 procent afgeprijsd, van vorige seizoenen 50 of 60 procent. In de week van 21 januari komen daar nog oude stukken bij die voor dumpingprijzen van de hand worden gedaan, waarna op 3 februari de nieuwe collectie binnenkomt. Liefhebbers van mode van Martin Margiela, A.F. Vandevorst, Jurgi Persoons, Véronique Branquinho en Raf Simons - al zullen de laatsten nu een seizoen over moeten slaan - weten dus waarheen!

Recht tegenover de nieuwe zaak van Emporio Armani aan het Hopland zit de boetiek van Lieve Van Gorp, die er na dit seizoen definitief de brui aan geeft. Niet omdat de zaken zo slecht liepen - integendeel zelfs - maar omdat de steeds snellere opvolging van de seizoenen, plus het feit dat zij zowel collecties voor mannen, vrouwen als accessoires tekende, te stresserend werd en zij ook nog wat tijd wilde overhouden voor een privé-leven. In de winkel is alles met 50 procent afgeprijsd, zelfs de lederen stuks en dat lokt uiteraard veel mensen aan. Verkoopster Mona Nonneman: "Het is de eerste keer dat er zoveel afgaat van de leren jassen, dus dat verkoopt heel goed, net als het tricot en de mantels. De broeken doen het ook uitstekend, maar dat is altijd al zo geweest. Tijdens de koopjes krijg je alles over de vloer, soms echt vreselijke mensen die per ongeluk in de verkeerde winkel terecht zijn gekomen. Je ziet zoiets direct en omdat het hier zo klein is, kunnen ze zich ook niet verstoppen achter een winkelrek (lacht). "De winkel blijft open tot half februari, waarbij de prijzen waarschijnlijk nog verder zullen dalen en daarna is er ook nog een stockverkoop.

Op weg naar huis loop ik nog even binnen bij de winkel van Ann Demeulemeester tegenover het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten. Veel volk, weinig kleren, want tijdens het seizoen is er goed gewerkt, zodat de meeste stukken de deur al uit zijn voor de volle prijs. En zo hoort het eigenlijk ook.

'Wat in het seizoen niet loopt, loopt tijdens de koopjes ook niet'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234