Maandag 26/10/2020

'Ze mogen zeuren wat ze willen, wij doen gewoon voort'

BEATS EN BILLEN. Tegen de feestelijke overmacht van Major Lazer is geen kruid gewassen. In Brussel spraken we met majoor Diplo over Stromae, controversiële kontjes en het verschil tussen guerrilla en Gorillaz.

Zaterdagnacht voerde Major Lazer een hattrick uit in Brussel, Gent en Luik. Eén nacht, drie clubs, zeven uur dolle boel. Die zweterige clubshows zag de groep als een generale repetitie voor hun invasie in augustus en oktober. Het grof geschut wordt namelijk ingezet op Pukkelpop (21/8) en in Paleis 12 op de Brusselse Heizel (2/10). Vlak voor hun show in Gent spraken we met het trio rond Diplo (36) op de elfde verdieping van een hotel dat een adembenemend overzicht biedt van de hoofdstad, in drie windrichtingen. Major Lazers huisfotograaf Headshot - de Hasseltse party photographer Joeri Swerts - kijkt zijn ogen uit, terwijl Jillionaire en Walshy Fire zich luid smakkend op een snel avondmaal storten.

Een kwartier later dan voorzien waait Diplo - alias Wesley Pentz - doodgemoedereerd de hotelkamer binnen. Hij verontschuldigt zich beleefd, en vertelt dat hij diezelfde dag nog met Stromae aan muziek gewerkt heeft. "Nu ja, we hebben vooral gepraat, en ideeën uitgewisseld met hem en zijn crew. Hij komt een tikkeltje gereserveerd over, maar ik merk dat hij bijzonder nieuwsgierig ingesteld is. Ik hoop oprecht dat er iets uit voortvloeit. We weten allebei dat dit vonken zou kunnen geven. Op een festival in Parijs zagen we dat direct: we brachten 'Papamayé' - een mash-up van zijn eigen successingle 'Papaoutai' met onze hit 'Watch Out for This (Bumayé)'.

"Wat ik aan Stromae bewonder, is dat hij steeds de juiste beslissingen neemt. Hij weet heel goed welke richting hij uit wil, en waar hij liever van weg blijft. Je kunt dat eigenzinnig noemen. Maar hij doet dat niet om de asshole uit te hangen, maar om zijn wil kenbaar te maken. Geloof me, ik ken het verschil. Ik heb met beide soorten mensen gewerkt: eigenwijze slimmeriken en eigengereide klootzakken. (lacht)"

Sowieso is Diplo niet aan zijn proefstuk toe met een Belg. Met Dimitri Vegas & Like Mike schreef hij 'Eparrei', een voetbalhymne met een Braziliaanse toets. Joeri Swerts volgt de groep dan weer sinds dag één, "Sindsdien tolereren we hem in ons gezelschap", grinnikt Diplo.

Kontencampagne

Van stripfiguur naar cartoonserie? Het is slechts één stap. Major Lazer, een fictieve guerrillasoldaat wiens rechterarm vervangen werd door een futuristisch geweer, bestaat sinds kort namelijk niet meer enkel meer als mascotte. Vorige week ging ook een gelijknamige animatieserie in première. "Ik wilde al zo lang een eigen serie maken, in de trant van mijn jeugdheldenreeksen G.I. Joe en He-Man", legt Diplo uit. "Dat idee speelde al vier jaar in mijn hoofd, maar pas een paar maanden geleden kreeg het vaste vorm. De serie is compleet van de pot gerukt, maar ik vind het bijzonder geestig. We kunnen in die serie bovendien heel wat van onze eigen ergernissen en humor kwijt: de nieuwste aflevering van Major Lazer gaat bijvoorbeeld over het Ibiza van de toekomst. We nemen alle ijdele dj's die playbacken in de zeik. Ik haat die gasten: allemaal lijken ze zich van dezelfde kapsels en trucjes te bedienen. They bore me out of my fucking mind. Jonge mensen zullen dat ballonnetje hopelijk gauw doorprikken."

Wat de liveshows betreft, wil Diplo zich dan weer het liefst boetseren naar de vorm van die andere cartoonband, Gorillaz. "Die groep had een geweldige polsslag op het podium. Ik voelde iets tussen blinde bewondering en jaloezie toen ik hun concert in Londen zag. Iedereen was daar: The Clash, De La Soul, Bobby Womack, ... Wij zweren voorlopig nog altijd gewoon bij een soundsystem. Natuurlijk zou ik het geweldig vinden om iedere gastzanger mee op het podium te krijgen. Ik heb er me al vaak het hoofd over gebroken. Maar het is gewoon te moeilijk voor ons. Niet het minst omdat de helft van onze gastenlijst weleens achter slot en grendel verdwijnt."

Dat laatste is natuurlijk een boutade, maar controverse is Major Lazer inderdaad niet vreemd. Met een vette grijns herinneren ze zich bijvoorbeeld de bubble butt-hetze. Op de tonen van die Major Lazer-hit ging Studio Brussel twee jaar geleden op zoek naar de meest beweeglijke, vlezige kont van Vlaanderen. Een ludiek bedoelde stunt die niet bij iedereen in de smaak viel. "Deze kontencampagne maakt ons misselijk", klonk het toen bij de Vrouwenraad.

"Wat wij op onze beurt hilarisch vonden, was dat we met moord leken weg te komen", lacht Walshy Fire. "Over die wedstrijd struikelden ze, maar wat wij op het podium uitvreten - lapdances en zo - zouden ze nog zo veel ranziger vinden! Ons kan het aan onze reet roesten. Als mensen zeuren over onze lyrics, muziek of feestjes, haal ik mijn schouders op. Ik zie elke avond voldoende gelukkige mensen die zich geen buil aan ons vallen. Dat sterkt me genoeg om te volharden in de boosheid. (lacht)"

Van zijn stokje

Het enige waar de groep rekening mee houdt, is het gevaar wanneer het kwik opkruipt terwijl zij de boel op stelten zetten. Walshy Fire: "Ik ben nog nooit van mijn stokje gegaan, al scheelde het soms geen haar. Mijn grote redding is dat ik een harde leerschool heb gekend: in de beginjaren speelde ik in kruipkeldertjes waar niemand ooit van airco had gehoord, hermetisch afgesloten bunkers, bloedhete tentjes: you name it. Duitsland spant waarschijnlijk de kroon wat slechte clubs betreft: je stapt op het podium en ziet onmiddellijk geen hand meer voor ogen door de stoom die opstijgt uit het publiek en de rookmachines die je adem afsnijden."

Dat hoort ook gewoon zo, vindt Diplo. "Als het publiek niet stoomt, doen we vast iets verkeerd." Volgens hem is de energie die het publiek genereert, explosief te noemen. "It's made for madness. We hebben zoveel krankzinnige zaken gezien." De groep herinnert zich bijvoorbeeld hoe ze "drie jaar geleden in Nederland een kerel in een rolstoel over de hoofden zagen zweven. We stonden echt met open mond te staren. Als we nu zoiets zien, denken we: ach, weer zo een. Zo blasé word je dus wel als je in Major Lazer speelt. (lacht)"

Weg van EDM

Op automatische piloot vliegen doet Major Lazer nooit, lazen we ergens. Al is dat toch enigszins overdreven, tast Diplo in eigen boezem. "Het is al gebeurd dat ik op routine vertrouw. In Las Vegas had ik eerder die dag slecht nieuws gekregen, voelde ik me beroerd en was ik vermoeid. Dan sterf je echt, vlak voor je het podium op moet. Omdat iedereen verwacht dat je de vrolijke knakker met zijn confettikanon zult zijn, en in je hamsterbal over de hoofden van het publiek zult tuimelen. Op zo'n mo-ment heb je het idee dat je de boel aan het bedotten bent. Maar dat is eerder uitzondering. We zorgen sowieso dat we in topvorm blijven. Al moet ik toegeven dat ik gisternacht in Parijs te diep in het glas heb gekeken. (lacht) Flying Lotus kwam nog even binnenwippen, herinner ik me vaag. Maar hij ging er als een speer vandoor, toen hij zag hoe bezopen we waren, haha!"

Een grotere sérieux spreekt uit de titel van hun binnenkort te verschijnen plaat Peace is the Mission. "We willen de boel inderdaad anders aanpakken", knikt Diplo. "Op 'Get Free' en 'Bubble Butt' na was onze vorige plaat te nadrukkelijk EDM-geïnspireerd, om de kids in Amerika aan te spreken. De volgende plaat moet het daar niet van hebben: we trekken eerder naar dancehall en reggae. De tijd is daar weer rijp voor. Major Lazer is bedoeld om te lachen, maar ik zie het zeker ook als een moderne groep, die de vinger aan de pols moet houden, net zoals David Bowie, The Beatles en Herbie Hancock dat deden."

Peace is the Mission verschijnt op 29/5 bij Warner. Major Lazer speelt op 21/8 op Pukkelpop, op 2/10 in Paleis 12, Brussel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234