Dinsdag 20/10/2020

‘Ze kozen voor een thriller die buiten de lijntjes kleurt’

Alweer Vlamingen aan het feest in het Nederlandse literaire prijzencircus. De Vlaming Bram Dehouck lukte met zijn thrillerdebuut ‘De minzame moordenaar’ woensdagavond een nooit eerder vertoonde dubbelslag. Hij won zowel De Gouden Strop voor het beste Nederlandstalige spannende boek als de Schaduwprijs voor het beste debuut. ‘Dit is een godsgeschenk voor een debutant.’

Vlaamse thrillerdebutant BRAM DEHOUCK wint Schaduwprijs én Gouden Strop

KORTRIJK

Dehouck maaide het gras voor de voeten van Nederlandse thrillercoryfeeën als Lineke Dijkzeul en voormalig winnaar René Appel weg.

Bram Dehouck wist niet goed wat hij ervan moest denken, woensdagavond. Met veel tromgeroffel kreeg hij tijdens The Power of Plots in Amsterdam de Schaduwprijs voor het beste thrillerdebuut uitgereikt van Marion Pauw, de Gouden Stropwinnares 2009. Zij prees De minzame moordenaar als “een must voor fijnproevers”, en Dehouck als “een schrijver die het woord hanteert als een componist”. Amper waren haar woorden koud of de bedeesde Dehouck mocht alweer het podium op in de Melkweg. Van juryvoorzitter Koos Postema kreeg hij ook de oppergaai, de Gouden Strop, in de handen gestopt, goed voor 10.000 euro en een sculptuur van Marianne Van den Heuvel. Postema sprak van “een debuut dat meteen meesterschap bewijst”.

“Toegegeven, ik was wel een tikje verbaasd”, reageert Dehouck laconiek. Uitbundige jubel is niet meteen besteed aan deze 32-jarige communicatiemedewerker bij de CM in Kortrijk. “Pas in Amsterdam begon het me te dagen dat nogal wat Nederlandse kranten me als favoriet hadden aangekruist. Maar tussen namen als Lineke Dijkzeul en René Appel schatte ik mijn kansen niet zo hoog in. Blijkbaar vielen ze toch voor een boek dat enigszins buiten de lijntjes kleurt.” Dehouck noemt de Gouden Strop “een godsgeschenk voor een debutant”: “Wat het meeste plezier doet: de Schaduwprijs en de Gouden Strop werden door verschillende jury’s uitgereikt. Dat bewijst dat ik geen toevalstreffer ben. De debuutjury ging zelfs na of ik geen gevestigde auteur was die onder pseudoniem schreef.”

De minzame moordenaar, uitgegeven bij Van Halewyck, is Dehoucks eerste fictieboek. Eerder schreef hij al een getuigenis over zijn zus, Het meisje dat vergeet. Hij kreeg er de schrijfprijs van Radio 1 voor. Met De minzame moordenaar schreef hij geen traditionele misdaadroman. Na een aantal pagina’s weet je al wie de dader is: rechercheur Philippe Rondelez. “Sympathieke agent verandert in sympathieke seriemoordenaar, dat was het idee. Meestal krijg je in een thriller een emotieloze bruut voorgeschoteld, maar ik wou vooral zijn drijfveren achterhalen. Het is geen whodunit, maar een ‘can-this-man-really-get-away-with-it’.”

In de Vlaamse pers kreeg het boek maar een matig onthaal, Knack sabelde het zelfs neer. Dehouck blijft er rustig bij: “Het was vaak alles of niets in de reacties. Toch ving ik de meeste lof over mijn stijl en over de sfeerschepping.”

Dehouck heeft wel moeite met het predikaat ‘literaire thriller’ voor De minzame moordenaar. “Het etiket wekt soms afkeer bij de thrillerlezers, al is het een veelgebruikte marketingtruc. Ze plakken het tegenwoordig op alles en nog wat. Bij mijn volgende boek heb ik dat dus liever niet meer vermeld.” Dehouck heeft intussen dat tweede boek al ingeleverd bij zijn uitgever en een derde smeult al. “We gaan nu eerst inzetten op de Gouden Strop en nog even wachten met publiceren. En nagenieten”, zegt uitgever André Van Halewyck, die met Hans Declercq nog een thrillerauteur op de Gouden Strop-shortlist had staan. Van Halewyck heeft alvast een herdruk van 10.000 exemplaren laten opleggen. Tot op heden zijn er 1.500 exemplaren van De minzame moordenaar verkocht. “Tijdens de champagne rekenden we op 25.000 à 30.000 exemplaren, maar laten we onze voeten op de grond houden. Al weet je maar nooit: vorig jaar werden van Marion Pauws winnende boek 100.000 exemplaren verkocht.”

Of Van Halewyck zich nu ook op de thrillermarkt gaat profileren? “We zullen nu wel meer thrillermanuscripten gaan krijgen. Maar is die markt wel zo lucratief? Pas als je een merk als Aspe of Deflo hebt. Nee, wat me plezier doet is dat de loyauteit tussen auteur en uitgever hier loont.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234