Dinsdag 12/11/2019

Terreur

Zaventem heeft een evacuatieplan, maar het zijn de bedrijven die hierop moeten oefenen

Beeld Photo News

De luchthaven van Zaventem heeft wel degelijk een evacuatieplan. Maar het is aan de afzonderlijke bedrijven die op de luchthaven actief zijn, om hun personeel daar ook van op de hoogte te stellen, zegt Brussel Airport. Minister van Binnenlandse Zaken gaat die bedrijven vragen om oefeningen te organiseren.

Brussels Airport doet wel degelijk alles wat er van haar gevraagd wordt qua veiligheidsvoorschriften. Dat zegt de luchthavenuitbater na de uitspraken van een werkneemster van bagagebehandelaar Aviapartner gisteravond in het VRT-programma 22/3 - Eén jaar later. Zij zei daar dat niemand op de vloer van de luchthaven weet wat te doen wanneer er opnieuw een ramp zou gebeuren. Evacuatieoefeningen heeft zij in de 23 jaar dat ze op de luchthaven werkt nooit meegemaakt. De socialistische vakbond BTB treedt de vrouw daar vandaag in bij.

Maar dat heeft dan niet aan Brussels Airport gelegen, zegt woordvoerster Florence Muls. Brussels Airport is als uitbater van de luchthaven verplicht om een evacuatieplan te maken. "En dat hebben we ook. Meerdere zelfs, want iedere zone op de luchthaven vergt een andere aanpak", zegt Muls. "Op het intranet kan het personeel altijd zelf testen hoe het moet. Bovendien organiseren we regelmatig zelf ook evacuatie-oefeningen", zegt Muls.

Nochtans zegt ook de vakbond dat ze nog nooit een evacuatie hebben meegemaakt. "Bij de cargo gebeurt dat nu en dan wel, maar aan passagierskant nog nooit", zegt Sandra Langenus van het BTB. Klopt, zegt Muls. "Omdat de passagiers dan in paniek zouden geraken, kunnen we dat niet maken. Maar we organiseren er wel stille oefeningen waar het personeel zich op kan inschrijven en die plaatsvinden zonder dat de reizigers er iets van merken."

Ook rol voor vakbonden

Hoe het dan komt dat de werknemers daar blijkbaar niet van op de hoogte zijn? Daarvoor verwijzen zowel Brussels Airport als minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) door naar de individuele bedrijven die op de luchthaven actief zijn. Brussels Airport geeft opleidingen aan hun preventieadviseurs, die dan vervolgens hun personeel moeten inlichten.

"Ik constateer met u dat een aantal bedrijven dat doet en een aantal niet", antwoordde Jambon vanmiddag in de Kamer op en aantal vragen over het thema. Hij zal de bedrijven die op de luchthaven werken, aanschrijven met de vraag om te bekijken aan welke oefeningen ze kunnen deelnemen. "Ik denk ook dat de vakbonden daar een rol te spelen hebben", aldus Jambon.

Aviapartner, het bedrijf waarvoor de vrouw die gisteren de bel aanbond werkt, was vandaag niet bereikbaar voor commentaar.

Beeld BELGA

Niet nieuw

De roep om een duidelijk plan in geval van nood is niet nieuw. De vakbonden van het personeel van Brussels Airport schreven vlak na de aanslagen in een open brief dat ze in het verleden al herhaaldelijk gevraagd hadden om een veiligheidsplan, maar dat dat er nog steeds niet was. En nadat er tien jaar geleden een bompakket gevonden werd op een transportband in de luchthaven, eisten de vakbonden ook al een evacuatieplan en dito oefeningen. "Die zijn er al minstens sinds 1991 niet geweest", luidde het toen verontwaardigd. Ook toen werd beloofd om daar werk van te maken.

De onderzoekscommissie naar de aanslagen van 22 maart 2016 vroeg in haar tussentijds rapport van juli ook al om evacuatieoefeningen voor het personeel en drong aan op een nieuw evacuatieplan op korte termijn. Het vorige dateerde van 2010. Volgens Brussels Airport wordt daaraan gewerkt. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234