Dinsdag 21/09/2021

Zara opent winkels voor 16- tot 25-jarigen

ANTWERPEN l De Spaanse kledinggroep Inditex begint in België met de uitbouw van een keten kledingwinkels voor 16- tot 25-jarigen. Inditex is vooral bekend als de koepel boven de Zarawinkels. Gisteren werd op de Antwerpse Meir de eerste Pull and Bearwinkel geopend. In de komende jaren moeten er dat veel meer worden.

Inditex is sinds 1994 aanwezig in België. Toen opende de Spaanse groep hier de eerste winkel van haar succesformule Zara. Sindsdien ging het steil omhoog. De betaalbare en modegevoelige kleding viel onmiddellijk in de smaak van de Belgische vrouw, net als de snelle wissels van de collecties. Enkele jaren later kreeg Zara in België het gezelschap van het zustermerk Massimo Dutti, dat iets duurdere en klassiekere kledij bracht. Ondertussen zijn er van beide ketens al zo'n twintig vestigingen in ons land. "En dat kan nog wat stijgen", zegt François Smeyers, hoofd van de Beneluxafdeling van Inditex. "Deze zomer openen we twee extra Zarawinkels in Knokke en Waterloo. Ik zie plaats voor maximaal dertig Zarawinkels in ons land, een limiet die ook voor onze andere merken Berschka en Pull and Bear geldt."

De Antwerpse winkel van Pull and Bear wordt de eerste van een reeks. Smeyers: "Volgend jaar staat Brussel op het programma. Voor de rest zal het afhangen van de opportuniteiten die er zijn om goede locaties te pakken te krijgen. We willen enkel op toplocaties in de stadscentra zitten. Dat is cruciaal omdat we niet investeren in reclame. We moeten het hebben van onze etalages, winkels en collecties. In ieder geval mikken we op twee à drie nieuwe Pull and Bears per jaar en willen we zo snel mogelijk in de zes grote winkelsteden van België zitten."

Dat Inditex op die manier de winkels van zijn andere merken concurrentie aandoet, deert de groep niet. "Allereerst hebben we een duidelijke multimerkenstrategie, waarbij elke keten een eigen identiteit en doelgroep heeft", zegt Smeyers. "Berschka is voor meisjes van veertien tot achttien jaar. Pull and Bear voor meisjes en jongens van 16 tot 25. Zara en Massimo Dutti volgen. Dat verschil is belangrijk." Maar er blijft natuurlijk wat overlapping. Smeyers: "Een Berschkaklant zal zeker eens binnenlopen in een Pull and Bear. Maar dat is een gezonde interne competitie. Het houdt iedereen in de organisatie alert. Met meerdere formules kunnen we ook meerdere klanten aanspreken, mensen die anders bij concurrenten zouden gaan. Want vergeet niet, op de Meir in Antwerpen heb je niet alleen een Pull and Bear en een Berschka, maar ook winkels van het Franse Celio, het Nederlandse Coolcat, het Duitse New Yorker, het Spaanse Sfera en noem maar op. Zo'n concentratie van buitenlandse ketens vind je bijna nergens anders. En al die ketens zoeken dezelfde klant. Dan verkies ik te concurreren met een zustermerk. De competitie is er toch. België is een van de meest concurrentiële markten, je moet superprofessioneel te werk gaan wil je overleven."

Inditex voert wereldwijd acht winkelformules. Daarvan zijn er nu met Pull and Bear vijf vertegenwoordigd in België. Volgt de rest? Smeyers: "Waarom niet? Het kan geen probleem zijn om onze andere merken naar hier te brengen. De Belgische markt is zeker klaar voor de lingeriewinkels Oysho, de kinderwinkels Skhuaban en de jongerenmode van Stradivarius. Maar het komt er nu eerst op aan te consolideren. Vorig jaar zijn we begonnen met de decoratiewinkels Zara Home in België. We hebben er nu drie, maar we moeten nog voortwerken aan expansie. In oktober openen we een nieuwe vestiging in Brugge. We willen ook naar Gent, Hasselt en Luik. Daarnaast moeten we nu energie stoppen in Pull and Bear. Over twee jaar kunnen we denken over de volgende stap."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234