Donderdag 29/07/2021

Zara kleedt de hele wereld

Elke 19 uur gaat op deze planeet een Inditexwinkel open. De groei van die Spaanse modearmada, met Zara als vlaggenschip, kent geen grenzen. Zopas is in Valencia winkel nummer 3.000 opengegaan en dit jaar nog steekt Inditex Gap en H&M voorbij. Het wordt de grootste kledinggroep ter wereld.

door Rudy Pieters

VALENCIA l Warme kleuren en smaakvolle ontwerpen kenmerken het Spaanse modemerk. Tafelkleden, gordijnen, beddengoed, handdoeken... Zara wil niet langer alleen de mens kleden, maar ook zijn huis.

Ik loop langs paars, bruin en oranje textiel, wijnglazen in dezelfde warme kleuren, bestek in alle genres tot geparfumeerde kaarsen toe. Alles kun je kopen in deze pas geopende Zara Home aan de Colón, de beste winkelstraat van Valencia. Het oogt allemaal bescheiden chic, net zoals de Zarakleding. Het winkelpersoneel is in stijlvol zwart gestoken. Op de achtergrond klinkt stemmige jazz. Even verwar ik de balie met een cocktailbar.

Zara Home, de jongste telg van de Inditexfamilie, werd in 2003 geboren en overtreft alle verwachtingen. Maar liefst 150 winkels telt Zara Home al, in vijftien landen, onder meer in België op de Antwerpse Meir, op de Brusselse Louisalaan en in het winkelcentrum van Wijnegem. Inditex wil voortaan vijftig Zara Home's per jaar openen.

Het succes van de interieurketen is tekenend voor de groei van de hele groep. De Spaanse multinational heeft de laatste zes jaar bijna 4 miljard euro geïnvesteerd in zijn uitbreiding. Zara Home in Valencia is Inditexwinkel nummer 3.000. Zara blijft het vlaggenschip, met ongeveer 1.000 winkels. Dit jaar alleen al lanceert Inditex 450 nieuwe winkels.

Gemiddeld elke 19 uur opent de groep een nieuw verkooppunt. Op het eind van 2006 zal de teller op 3.142 staan, waarmee Inditex de merken Gap en H&M inhaalt en zich mag kronen tot de kledinggroep met het grootste aantal verkooppunten ter wereld. Het ondertussen beursgenoteerde Inditex stelt al meer dan 60.000 mensen tewerk en boekte vorig jaar een omzet van 6,7 miljard euro, met een nettowinst van 803 miljoen euro.

Stichter-voorzitter Armancio Ortega heeft nu een imperium waar de zon nooit ondergaat, van Montevideo tot Reykjavik, van Vancouver tot Sapporo. In 64 landen zit hij ondertussen. In alle belangrijke commerciële centra vind je tegenwoordig een Zara of een Massimo Dutti, dat eveneens tot de groep behoort. Ook in de prestigieuze winkelstraten ontbreken ze niet. De Inditexetalages sieren zowel Fifth Avenue in New York als de Champs Elysées in Parijs, zowel de Ulitsa Tverskaja in Moskou als de Piazza del Duomo in Milaan. Als je alle Inditexwinkels naast elkaar legt, heb je een oppervlakte van 460 voetbalvelden.

"We hebben de mode gedemocratiseerd", zei Armancio Ortega ooit over zijn succes. Hij was inderdaad een van de pioniers van de betaalbare kleding, trendy confectie voor alle smaken en leeftijden tegen relatief lage prijzen. Hij koppelde daar nog twee andere troeven aan: flexibiliteit en snelheid. Inditex heeft voor zijn acht merken een logistieke structuur opgezet waardoor de groep niet alleen kosten bespaart maar ook bijzonder kort op de bal speelt. De smaak van de klant is allesbepalend. Collecties die niet aanslaan, worden ogenblikkelijk vervangen. Vorig jaar lanceerde de groep meer dan 30.000 nieuwe modellen. Zarawinkels worden waar dan ook ter wereld tweemaal per week bevoorraad en telkens zijn daar nieuwe modellen bij. Alle Inditexetalages worden om de vijftien dagen veranderd, of 150.000 nieuwe etalages per jaar. Verandering van spijs doet eten. Voor de klant is er altijd wel een reden om een Zara of andere winkel van Inditex binnen te gaan.

Een ploeg van 300 ontwerpers, waarvan 200 voor Zara, analyseert onafgebroken de nieuwe tendensen op de markt via het uitgebreide netwerk van winkels. Door het gebruik van de jongste technologieën in het ontwerp, de productie, distributie en verkoop kan in drie weken een volledig nieuwe lijn in de winkel liggen. De productie gebeurt voor meer dan helft in Galicië en Marokko, dicht bij de logistieke verdeelcentra. Tussen bestelling en levering verloopt gemiddeld slechts 24 uur voor de Europese winkels, maximaal 48 uur voor de Amerikaanse en Aziatische verkooppunten.

Het spectaculaire verhaal begon in 1975 in La Coruña, aan de Galicische kust, waar Armancio Ortega Gaona de eerste Zara opende. De 39-jarige zoon van een spoorwegarbeider had al sinds 1963 een goed draaiend fabriekje waar hij confectiekleding produceerde. Zara sloeg meteen aan, en Ortega begon winkels te openen in heel Spanje. In 1985 richtte hij Industria de Diseño Textil (Inditex) op om de uitbreiding beter te structureren. In 1988 werd in Portugal de eerste Zara buiten Spanje geopend, het jaar nadien zat Ortega al in de Verenigde Staten. België was in 1994 het vijfde Europese land waar Inditex een Zara opende.

Ortega wilde zijn activiteiten niet alleen geografisch maar ook inhoudelijk spreiden. In 1991 lanceerde hij Pull and Bear (jongerenmode) en nam hij Massimo Dutti over. In 1998 creëerde hij voor het jongste vrouwelijke publiek de keten Bershka. Ondertussen heeft hij daar nog vier andere commerciële modellen aan toegevoegd: Stradivarius (vrouwenkleding), Oysho (lingerie), Skhuaban (kinderkleding) en Zara Home.

In 2000 knalden de kurken toen Inditex in het Londense Oxford Street zijn duizendste winkel opende. Vier jaar later stond de teller al op 2.000 winkels. En nu, amper twee jaar later, winkel nummer 3.000. Het groeiritme zal nog versnellen, kondigt Inditex aan. De komende vijf jaar investeert de groep opnieuw 5 miljard euro in zijn uitbreiding, vooral in Europa en het Verre Oosten, en tegen 2008 al hoopt hij de kaap van 4.000 verkooppunten te ronden.

Selfmade man Armancio Ortega is nu niet alleen de rijkste man van Spanje, hij bezit zelfs een van de grootste fortuinen van Europa. Forbes schat zijn nettovermogen op 14,8 miljard dollar en plaatst hem op nummer 23 in zijn rangschikking van rijkste mensen. Maar nog steeds weigert hij een stropdas te dragen. Dat hoort zo als je schatrijk geworden bent met demcoratische mode.

Armancio Ortega, stichter-voorzitter Zara:

We hebben de mode gedemocratiseerd

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234