Vrijdag 22/11/2019

Zap naar ZES voor oude films en herhalingen

Het aanbod oogt allesbehalve geweldig, maar de nieuwe televisiezender ZES is dan ook niet ontstaan op vraag van de kijker. Het kleine broertje van VIER en VIJF lost een reclameprobleem op, en tegelijk zorgt het ervoor dat de aangekochte films en series niet op het schap blijven liggen.

Lethal Weapon,Police Academy, CSI, Supernatural,... Het aanbod waarmee ZES dit najaar zal uitpakken, is niet om steil van achterover te vallen. De nieuwste topreeksen uit de VS zul je er niet snel vinden. In de plaats zal de kijker tevreden moeten zijn met herhalingen of films die op VIER geen kans maken.

De kans dat ZES zo ooit een groot marktaandeel zal halen lijkt erg klein, maar daar is het moederbedrijf SBS Belgium ook niet om te doen. "Ik denk niet dat deze zender er komt op vraag van de consument", zegt Bernard Cools van mediabureau Space. "De programmatie is niet bepaald indrukwekkend en bestaat alleen uit goedkope producten."

Ook bij SBS Belgium denken ze nu niet dat ZES opeens veel potten zal breken. De oudere films en series zijn eerder een alternatief voor mensen die in het grote aanbod op sommige avonden niets naar hun smaak vinden. Een popcornfilm kan dan al eens smaken, ook al is die niet kraakvers.

Belangrijker voor SBS Belgium is dat het zo ook een flink deel van zijn voorraad toch kan gebruiken. SBS Belgium sloot, net zoals Medialaan (VTM, 2BE, Vitaya) deals met Amerikaanse studio's waarbij het uitzendrechten kocht voor een rits films en series. De echte blockbusters komen dan op VIER, maar in die grote pakketten zitten ook veel series en films van B-kwaliteit. Op ZES kun je die makkelijker kwijt, net als herhalingen.

Zeg eens euh!

De nood aan een extra kanaal werd voor SBS Belgium steeds groter omdat het de volgende jaren VIER verder wil vervlaamsen. Nu zijn er al vier avonden per week met eigen programma's en de ambitie is om er uiteindelijk zeven te hebben. Ook deze zomer wordt er geïnvesteerd in eigen programma's als Zeg eens euh! en een vakantieversie van Komen eten. Meer Vlaams op VIER betekent ook minder plaats voor Amerikaanse export. Ook daar biedt ZES een oplossing.

Maar de nieuwe zender draait niet alleen om de programma's. Commerciële zenders breiden alleen uit als daar ook een commercieel plan achter zit, en ook bij ZES is dat zo. Al is dat niet alleen het massaal verkopen van reclameblokken. Door de toename van het uitgestelde kijken, waarbij ook de reclameblokken doorgespoeld worden, bereiken de spotjes minder mensen. Om adverteerders eenzelfde bereik te geven, moeten de spotjes vaker uitgezonden worden. Bij SBS kampen ze net als bij Medialaan stilaan met capaciteitsproblemen: de reclameblokken raken vol, waardoor de adverteerders het moeilijker hebben om het beoogde bereik te halen. Een extra zender creëren is dan een makkelijke oplossing: je krijgt er meteen een pak reclameblokken bij. "Er is nu inderdaad een soort overdaad aan vraag naar spotjes", zegt Cools. "Met ZES krijg je een extra middel om die stroom te beheren."

Sowieso zal de zender ook voor extra inkomsten zorgen: de prijs van de programma's is laag, en de vraag naar spotjes is groot. Het internet lijkt soms alles weg te drummen, op advertentievlak is de goeie ouwe kijkbuis nog steeds het dominante medium. 2015 was al een prima jaar voor de tv-zenders, de eerste maanden van dit jaar zou de reclamemarkt op tv nog eens met bijna 10 procent gegroeid zijn. De 30 secondenspot is dus allesbehalve dood.

Dat er brood zit in die kleine zendertjes bewijst alvast de komst van vele buitenlandse zenders naar Vlaanderen de voorbije jaren. Disney, FOX, Discovery, Comedy Central, TLC ... Allen hebben ze ook in Vlaanderen een eigen kanaal. SBS Belgium, het moederbedrijf van VIER, VIJF en nu dus ook ZES verkoopt al reclame voor de laatste drie. Met nog een extra zender erbij wordt het pakket nog wat aantrekkelijker voor adverteerders.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234