Maandag 17/01/2022

'Zalige momenten van rust'

Antwerpen > Aquarellen in zwart en wit van Bert De Beul JJJJ

"Herinnering is als een hond die gaat liggen waar hij wil." Cees Nooteboom schreef die zin in zijn roman Rituelen, maar hij geldt in grote mate voor de zwart-witaquarellen van Bert De Beul, die in Antwerpen te zien zijn. Aquarellen vol gestolen momenten die zich onverwacht opdringen en geschilderd móéten worden.

Voor de 56 aquarellen, die nu in Indian Caps hangen (zie p. 3), gaat Bert De Beul op een andere manier te werk dan voor zijn schilderijen. "Aquarellen zijn vaak gebaseerd op herinneringen, zaken die ik vergeten ben en die zich toch opdringen. Die ineens bruikbaar blijken. Een leeg zwembad, bijvoorbeeld. Dan maak ik een schets. Bij schilderijen ga ik uit van een foto die ik maak van iets wat mij frappeert. Schilderijen maak ik meestal 's nachts, aquarellen niet. Het ritme ligt ook helemaal anders, aan een schilderij werk ik vijf, zes uur door."

Ook de geestesgesteldheid is anders. Bert De Beul maakt zijn aquarellen dan ook niet zomaar 'tussendoor'. "Aquarellen maken is een manier van kijken."

In zwart en wit schildert hij fragmenten van een desolate werkelijkheid. Vaak komt die uit zijn directe omgeving. "Ik zit soms wat te wachten en kijk omme heen. Het zijn gestolen momenten, zalige momenten van rust." Dat neemt niet weg dat in zijn scherpe aquarellen de spanning soms te snijden is. Er lijkt net iets gebeurd te zijn, of er staat iets te gebeuren. Ze hebben filmische kwaliteiten en doen bijvoorbeeld aan Hitchcock denken of, door hun zwart-witgeometrie, aan Italiaanse neorealisten als Antonioni.

Een leeg, overbelicht perron is gedrenkt in de sfeer van Hopper, een verglijdende vloer in dambordpatroon doet dan weer aan Vermeer denken, terwijl ook de stillevens met flessen van Morandi van grote invloed zijn geweest.

De Beul, die behoort tot de generatie van Luc Tuymans en Guy Van Bossche, is een bescheiden man. "Hoewel hij eigenlijk beschouwd kan worden als de chef de file van de zogeheten Antwerpse school", zegt ex-MuHKA-directeur Flor Bex, die de huidige expositie van Bert De Beul heeft opgezet. "Hij was de eerste die op klein formaat en in grijstonen begon te schilderen. De rest is gevolgd." (ER)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234