Maandag 20/01/2020

Zakgeld

Een tienermeisje staat met haar vader in de file op weg naar school. Ze klaagt dat ze te weinig zakgeld krijgt en dat de hele school digitale tv heeft. Opeens kreunt de papa en vraagt: “Zie eens heel efkes, mijne rug. In het midden van boven, daar. Zie je niets? Oei, groeit daar geen geld?” Waarop de dochter verontwaardigd uit de auto stapt. De commentaarstem: “Eindelijk iets waar geen discussie over is. U hebt al een pack met digitale tv voor nog geen 52 euro. Belgacom neemt je mee naar leukere tv.”

Na de spot met de badjas en de kinderen vorig jaar maakte VVL BBDO deze keer een campagne voor alle Belgacomproducten met een gezin in de hoofdrol. “In de vorige campagne was het de omgekeerde wereld, met kinderen die volwassenen spelen. Deze keer willen we de realiteit weergeven met discussies uit het alledaagse leven, die voor gezinnen met tieners heel herkenbaar zijn”, zegt Jan Dejonghe, creatief directeur bij VVL BBDO. Hij beschrijft het als een campagne zonder idee. “Heel dikwijls stellen reclamemensen iets mooier of anders voor dan het is. In deze campagne speelt iedereen zijn eigen rol. Dat maakt de herkenbaarheid heel groot.”

VVL BBDO werkte samen met productiehuis Caviar en deed een beroep op regisseur Indra Siera, die ook de Belgacomspots met de kinderen maakte. “Deze campagne was vooral een castingverhaal”, legt Jan Dejonghe uit. “We hebben heel lang gezocht naar de juiste personen. Het is immers de bedoeling dat we een jaar lang dezelfde acteurs voor de verschillende spots zullen gebruiken. Het is dus geen normaal proces waarbij we voor iedere nieuwe spot de casting doen, een locatie kiezen, bepalen welke acteurs spelen of welke kleren ze zullen aantrekken. Dat ligt allemaal al vast.”

Volgens Jan Dejonghe vergt het een andere manier van werken, vergelijkbaar met radiospots. “We hebben met de acteurs gerepeteerd op verschillende scripts. Op deze manier kunnen we verschillende spots per dag draaien en zien welke goed werkt. Dan beslissen we welke op antenne gaat.”

De shooting was heel intens. Het reclamebureau moest zorgen voor eenvoudige locaties, dicht bij elkaar. “De tv-spot met de auto en met de oprit van het huis zijn in de buurt van elkaar opgenomen. De campagne wordt als het ware een soap waarbij je de familie steeds beter leert kennen. Daarin ligt ook de kracht.”

Op de dag van de shooting was het berekoud. “We hebben gejogd om ons op te warmen. Voor ons en acteurs hebben ze dekens, gasbranders, mutsen en handschoenen laten aanrukken.” Eén van de kinderen die een opgespelde micro had en voor iedereen op de set hoorbaar was, zei over de styliste:“Mijn kleren liggen goed hoor, maar die madam wil gewoon altijd aan mijn lijf zitten”.

Adverteerder: Belgacom

Reclamebureau: VVL BBDO

Creatief directeur: Jan Dejonghe

Creatief team: Els Verhofstede, Seb de Roover, Nicolas Gaspart, Frédéric Zouag

Accounts: Kristof Persoons, Claire Rabaud

Strategy: Ann Peetermans

Productiehuis: Caviar

Regisseur: Indra Siera

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234