Zakenfamilie Frère gaat concurrentie aan met Nespresso
De Waalse zakenfamilie Frère investeert 100 à 200 miljoen euro in de Italiaanse koffiemachine- en capsuleproducent Caffitaly. Dat schrijven De Tijd en L'Echo vandaag. Het is de eerste investering van de Nationale Portefeuillemaatschappij (NPM) sinds de beursexit in 2011.
In ruil daarvoor zou de Frère-holding 49 procent van Caffitaly verwerven. Caffitaly verkoopt op zijn thuismarkt zijn producten rechtstreeks aan consumenten en is met zijn capsules een concurrent van Nespresso (Nestlé). Maar buiten Italië verkoopt het zijn machines en capsules enkel aan exclusieve partners zoals koffiedistributeurs en -branders.
Tchibo, een bekende Duitse keten van koffiebars, is Caffitaly's belangrijkste klant. De groepsomzet zou dit jaar uitkomen op 145 miljoen euro, de brutobedrijfswinst (ebitda) 45 miljoen. Caffitaly zou bij de deal (schulden incluis) gewaardeerd zijn op 10 à 12 keer dat bedrag.