Woensdag 16/06/2021

Zadelchip moet fietsdiefstal voorkomen

Kleine constructie aan frame kan klap met hamer weerstaan

Harry Linde

De Volkskrant

De fietsenindustrie denkt dé remedie te hebben tegen diefstal: rust tweewielers uit met een permanent radiosignaal en de dief is snel gevonden. Anderen zien meer in een streepjescode.

Het stelen van fietsen is een ware plaag. Jaarlijks worden in Nederland bijna 800 duizend fietsen gestolen met een totale waarde van 130 miljoen euro. Sinds vier jaar werken overheid en nationale rijwielindustrie aan radio frequency identification, een systeem dat diefstal moet ontmoedigen. De grote Nederlandse fietsfabrikanten, zoals Accell Group (Batavus, Sparta, Koga-Miyata) en Gazelle gaan fietsen standaard voorzien van een transponder. En de politie gaat gejatte fietsen centraal registreren.

Trekker van het project is Alex de Hoop van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit. Hij omschrijft een transponder als 'zwart dropje'. Daarin zit een chip gegoten met een uniek nummer. Dit nummer is door de politie uit te lezen met een leesapparaat. De meest voor de hand liggende plek voor een transponder lijkt de binnenkant van het frame. Dat stuitte echter op onoverkomelijke technische problemen: radiosignalen kunnen niet door een stalen frame dringen. Fabrikanten stoppen de transponder nu in het slot. Dat heeft volgens De Hoop nadelen, want "bij diefstal sneuvelt het slot als eerste, en dan ben je de transponder ook meteen kwijt." Wel zijn de nieuwste sloten zo stevig bevestigd dat bij gewelddadige verwijdering het frame fors wordt beschadigd.

De Nederlandse fietsindustrie werkt nu aan een nieuwe transponder, die ongeveer tien centimeter onder het zadel aan de buitenkant van het frame is bevestigd. De Hoop spreekt van een "kleine uitstulping die met een klampconstructie om het frame is geklonken". Het opzetstuk zou stevig genoeg zijn om een flinke klap met een hamer te weerstaan. Het is niet moeilijk om bestaande rijwielen met een transponder uit te rusten.

De kosten van een transponder lijken mee te vallen. De Hoop spreekt van "maximaal enkele tientallen euro's".

Het systeem moet niet alleen de opsporing van gestolen fietsen vergemakkelijken, maar vooral diefstal ontmoedigen. "Het gaat erom de keten te doorbreken", zegt De Hoop, "zodat de junk en de malafide rijwielhandelaar geen gestolen fietsen meer kunnen verkopen." De kern van het transpondersysteem is een centrale registratie van de gestolen rijwielen. Gestolen fietsen worden niet langer lokaal gesignaleerd maar nationaal geseind. Gepikte rijwielen verhuizen vaak van de ene stad naar de andere. Oudere fietsen zouden dan weer uitgerust kunnen worden met een barcode, die op internet zou komen te staan, waar ook aangifte kan worden gedaan. Zo kunnen fietsenhandelaren, stadswachten, politie en consumenten zelf eenvoudig zien of een fiets is gestolen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234