Zondag 04/06/2023

Zacht voor spieren / hard voor kasseien

Al zolang er stenen in de Hel van het Noorden liggen, wordt er gezocht naar de ideale fiets voor dat parcours. Ook morgen rijdt het peloton de wieler-klassieker Parijs-Roubaix met een speciale fiets. Die van Tom Boonen héét zelfs 'Roubaix'.

In de jaren 70 gebruikten ze wat dikker stuurlint. En pochte Roger De Vlaeminck dat hij bandjes had waarmee hij nooit lek reed. Dat was nog eenvoudig. Dan, in de jaren 90, begonnen de fietsconstructeurs met verende voorvorken te werken. Hydraulica. Een legendarische fiets was een groene Bianchi waarmee Johan Museeuw in 1994 Parijs-Roubaix aanvatte. Diewerd ook wel 'de vrouwenfiets' genoemd, vanwege het ontbreken van een horizontale framebuis, en staat tot vandaag bekend als 'het drama'. Geveerd en al, ideaal voor die 60 kilometer kasseien. Vergeten was dat er ook nog 200 kilometer niet op kasseien moest gereden worden. Museeuw veerde op die stukken zijn benen kapot, kraakte, en Andrei Tchmil won. De fiets verdween in de camion en werd pas jaren later weer ergens bovengehaald.

Formule 1

'Roubaix' heet de fiets waarmee Tom Boonen zondag rijdt. Niet voor het eerst: hij reed er dit jaar al mee in de Omloop Het Nieuwsblad en vorige zondag in de Ronde van Vlaanderen. De Amerikaanse constructeur Specialized ontwierp hem en dit is, volgens Simone Toccafondi, hoofd van hun Road Racing Division, het resultaat van tien jaar werk. "In 2004 begonnen we aan een fiets speciaal voor een wedstrijd als Parijs-Roubaix", zegt hij. "Terwijl andere renners vaak met fietsen op pad gingen die deden denken aan de fietsen van het veldrijden, zochten wij iets anders. Een fiets die sterk is op die kasseien, maar die ook snel is op die 200 kilometer asfalt."

Na jaren research en onder meer een samenwerking met ingenieurs uit de Formule 1-stal van McLaren, kwamen de ontwerpers bij deze 'Roubaix'. Die verschilt volgens Toccafondi nochtans amper van die waarmee Tom Boonen twee jaar terug in Roubaix won. Hij is helemaal van carbon gemaakt, de wielbasis is iets langer dan op hun normale Venge-type (dat scheelt zo'n centimeter), er zijn hydraulische schijfremmen, er zijn andere spaken en dan is er Zertz. Dat zijn elastische rubbers

die elke impact van een oneffenheid op de wielen neutraliseren. Ze zitten in de voor- en achtervork, en in de zadelpen. Ze noemen ze 'dempers'. "Alles draait om het verhogen van het comfort van de renners."

Prijskaartje

Toch is er een verschil en dat zit in die wielen. Of beter: op de banden. "Die hebben we na veel onderzoek speciaal ontwikkeld", aldus Toccafondi. "Normaal gebruiken we banden met een dikte van 25 tot 27 millimeter. Deze banden zijn 28 tot 30 millimeter dik. Breder dus, waardoor het soepeler rijden is. Ook weer omdat het niet enkel om kasseien gaat."

De fiets waar Boonen mee zal rijden, weegt goed 7 kilo. Hij heeft er zondag, volgens Toccafondi, een stuk of vijf à zes ter beschikking, met een voor hem gepersonaliseerde look. Maar het hele Omega Pharma-Quickstep rijdt met diezelfde fiets. "Het is een fiets die de spieren spaart wanneer het moet, maar die bovendien snel is waar hij snel moet zijn."

De fiets is ook in de handel te verkrijgen. Afhankelijk van de afwerking gaat het prijskaartje makkelijk naar meer dan 7.000 euro. Al mag je zeker zijn dat de fietsen waar Boonen en co mee rijden nog duurder zijn, al maakt dat van hen geen uitzondering. Ook Sep Vanmarcke (Belkin) krijgt een speciale Bianchi en de fiets die voor favoriet Fabian Cancellara (Trek) ontwikkeld werd, kan u kopen voor 11.000 euro.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234