Maandag 24/01/2022

Yvonne Delcour maakt regiedebuut op haar 71ste

Weduwe van Romain De Coninck: 'Volkstheater is niet zomaar opkomen en een lolleke vertellen'

Gent

Van onze medewerker

Jan De Smet

Gent is Romain De Coninck niet vergeten. Als eerbetoon noemde het Algemeen Kunst Initiatief hun Gentse Feesten-forum voor jonge podiumkunstenaars 'Café Romain'. Ook brengen twee amateurgezelschappen een stuk van de Gentse paladijn. De Melomanen spelen 't Es veur d'agenten uuk Gentse Fiesten. Het twee jaar jonge gezelschap Theaterplatform zet Robert en Bertram op de affiche. Bijzonder is dat De Conincks weduwe, Yvonne Delcour, tekende voor de regie van dat laatste. Daarmee debuteert ze als regisseur. Niets te vroeg als je 71 bent.

Na het overlijden van haar echtgenoot bracht Delcour Yvonne voor Romain in Minnemeers. De opbrengsten gingen naar de financiering van het bronzen beeld dat zich op de buitentrappen van de Minardschouwburg bevindt. Alle nummers voor dat spektakel schreef ze zelf. Twee jaar heeft ze het tijdens de Gentse Feesten opgevoerd. Toen vond ze dat het wel was geweest. "Vorig jaar heb ik besloten niet meer te spelen", vertelt Delcour. "Ik wilde vooral in schoonheid eindigen.

"Toen Theaterplatform mij vroeg of ze Robert en Bertram mochten spelen, wou ik eerst zien of dat nog speelbaar was, want het stuk dateert van 1970. Bovendien zou het nogal wat technische aanpassingen vergen. Het was immers geschreven voor het oude vijftienkoppige gezelschap en met de toneelruimte van de Minard voor ogen. De stukken die de amateurs bij voorkeur kiezen zijn Tante Wanne of Ne leeuw zonder tanden. Die spelen in één huiskamer. In Robert en Bertram zit je met vijf, zes taferelen. Veel changementen dus die technisch om een oplossing vragen.

"Toch wilden de mensen van Theaterplatform dat doen. Ik hoorde niet meer van ze, tot ze weer opbelden. Hun regisseur (Guido Van den Berghe, JDS) had afgehaakt en of ik die regie op mij wou nemen. Ik vroeg twee dagen bedenktijd. Ik kwam tot het besluit dat er niemand beter geplaatst was dan ik om hun uit te leggen hoe ze dat stuk moesten brengen. Ik zou proberen duidelijk maken wat dat is, volkstheater. Dat is niet zomaar opkomen en een lolleke vertellen. Zo ben ik daarin gerold."

Wie meer dan veertig jaar met de meester zelve heeft geleefd en gewerkt, moet daar een en ander van opgestoken hebben en dat zal ongetwijfeld blijken uit de signatuur van de regie: "Bij Romain moesten de teksten gezegd worden zoals ze geschreven staan. Ik leer hun dat ook. Het is van het allergrootste belang de juiste nuanceringen in de zinnen te leggen en naar de pointe toe te werken. Romain zei altijd: 'Woorden zijn muzieknoten, ge moet dat bespelen.' Daarom moest alles zo tekstueel getrouw zijn bij hem. Ik laat mijn spelers ook geen verdraaiingen in de tekst toe. Eén keer zie ik dat door de vingers, als ze zich eens moeten redden. Maar geen tweede keer. Ze geven me gelijk, want het klinkt beter.

"Zo werkte Romain: hij schreef 's morgens, herlas in de namiddag en kon lang op één zinnetje zitten broeden om de juiste intonatie en de juste klop te hebben. Ik vertrek vanuit datzelfde respect voor de tekst en mijn spelers zijn heel gemotiveerd om me daarin te volgen. Ik heb het voordeel gehad van meer dan veertig jaar het levende voorbeeld gezien te hebben en alles op het toneel zelf geleerd te hebben, dus kan ik het nu precies voorspelen zoals het moet klinken.

"Er waren problemen om mensen te vinden die kunnen spelen in het Gents. Er is een vrouwenrol die in het AN gesproken wordt, omdat de actrice het dialect niet kent. Gelukkig laat die rol dat toe. Liever dat dan slecht Gents, da doe siere (pijn aan de oren, JDS)."

De voorstellingen hebben plaats in het Buurt- en Parochiehuis St.-Jacobs in de Goudstraat. Toen Guido Van den Berghe de regie van Robert en Bertram zou doen, werd een aanvraag ingediend om tijdens de Gentse Feesten te mogen spelen in de Minard. Dat werd negatief geadviseerd en Bob De Moor kreeg de voorkeur met zijn monoloog De laatste hongerkunstenaar. Of het niet mooi geweest zou zijn daar nog eens in eigen regie een stuk van Romain te brengen, zoals het zoveel jaar de traditie was? "Ik ga nooit meer binnen in de Minard, ik ga er nooit meer spelen. Ik weet niet of ze dat overwogen hebben, maar ik zou het toch niet doen. Er zijn daar te veel herinneringen die te pijnlijk zijn. Ik wil die souvenirs behouden zoals ze in mijn hoofd en hart zitten. Ik leef nog in die sfeer van vroeger."

Ook naar Gentse normen is tweemaal De Coninck in tien dagen tijd misschien wat veel. De concurrentie met De Melomanen zal groot zijn. "Dat is geen concurrentie. Jammer genoeg zijn sommigen in ons stadje zeer naijverig. In plaats van samen te werken, werken ze elkaar tegen. De Melomanen krijgen van mij altijd de voorkeur als ze stukken vragen van Romain die niet gepubliceerd zijn. Die mensen werken met professionele regisseurs."

Yvonne zegt dat het regisseren maar is "voor iene kier". Maar geen mens die dat gelooft, daarvoor stralen haar ogen te zeer.

Robert en Bertram gaat in première op 17 juli en speelt van 19 tot 28 juli in het Parochiehuis, Goudstraat 35 in Gent. Info en reservering 0477/93.09.12 of 0496/47.08.43

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234