Zaterdag 16/10/2021

Yuppie zoekt zichzelf

romantische komedie

life or something like it HHIII

Regie: Stephen Herek

Brussel

Van onze medewerker

Luc Joris

In het aanschijn van de dood, en zeker als dat gebeurt in een Hollywood-komedie, komt men soms tot inkeer. Van dat uitgangspunt vertrekt ook Life or Something Like It, een lichte en niet onaardige variant op de screwball-komedie die vooral de geschiedenis zal ingaan als de film waarin Angelina Jolie (de Tomb Raider-sequel waarin ze opnieuw de cyberbabe-brunette Lara Croft speelt is voor de zomer) haar eerste echte komische rol vertolkt.

La Jolie speelt Lanie Kerrigan, een lokale en ambitieuze tv-reporter die meewerkt aan de ochtendshow That's Seattle Life. Ze leidt een naar eigen zeggen volmaakt leven (designflat, Mercedes Cabriolet, een relatie met een baseball-ster) en de pasmunt die ze daarvoor gebruikt zijn haar in Dolce & Gabbana-klederen gestoken lichaam, haar enthousiaste energieke glimlach en haar platinablond haar, naar het grote voorbeeld Marilyn Monroe.

Op het moment dat Lanie wordt genomineerd om voor de nationale ochtendshow A.M. USA. te gaan werken in New York, wordt haar egocentrische houding en het door haar gekoesterde beeld van een geslaagde en glamourrijke jonge vrouw echter stevig door elkaar geschud door Pete (Edward Burns), een cameraman en oud lief voor wie werk en uiterlijk niet bepaald de belangrijkste factoren in het leven zijn. Tegen zijn genadeloze aanvallen ("Ken je een andere cameraman die je er kan laten uitzien als een natuurlijk blondje") weet de slimme Lanie zich nog te verdedigen, maar als de dakloze profeet Jack (Tony Shalhoub) haar vertelt dat ze nog een week te leven heeft, begint haar zorgvuldig opgebouwd leven en imago in elkaar te vallen. Het is de katalysator die ervoor gaat zorgen dat Lanie alsnog haar morele kompas zal bijsturen. Life or Something Like It lijdt onder zijn voorspelbaarheid, maar toch gaat er van deze door Stephen Herek (bekend van onder meer Bill and Ted's Excellent Adventure en Don't Tell Mom the Babysitter's Dead!) vlot geregisseerde romantische komedie ook een zekere ouderwetse charme uit en levert het komische spel tussen Angelina Jolie (het blonde kapsel maakt van haar een Ashley Judd-lookalike) en Edward Burns (behalve acteur is hij ook zelf regisseur, onder meer van The Brothers McMullen) aanstekelijke momenten op. Echt identificeren met hun personages, twee mensen die elkaar niet kunnen luchten maar toch op elkaar verliefd worden, doe je nooit, maar dankzij de behoorlijk vinnige en soms bitse dialogen blijft het onderhoudend.

Een cruciale scène in de film is die waarin Jolie 'Satisfaction' van The Rolling Stones covert. "Op zijn minst heeft ze daar de lippen voor", luidde een snedig commentaar in The New York Times, die zich net als de meest Amerikaanse critici liet meeslepen door 'Jolie-bashing', al bewijst de actrice hier dat ze wel degelijk dit soort naïef-sentimentele rollen aankan.

Dé scène is die waarin Angelina Jolie 'Satisfaction' van The Rolling Stones covert

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234