Donderdag 02/07/2020

'Yessss, gewonnen!'

Alles is beter met de muziek van Titanic eronder, bewees een dag na de overwinning van Barcelona op PSG een filmpje op Twitter.

De wonderwel geslaagde wanhoopspoging via het uitgestrekte been van Sergi Roberto, en de afgang voor de pedante Parisiens die daarop volgde, krijgt nog meer ampleur dankzij de dramatische coloratuur van Celine Dion: een stem als een slagschip. Het PSG-bootje kapseisde en zonk op dezelfde manier als de Titanic: de ijsberg was getatoeëerd en heette Neymar.

Het was de week van de overwinningen voor voetbalploegen en staatssecretarissen. Het Facebook-filmpje van Francken over het visum aan een Syrisch gezin is een meesterwerk van ongefilterde politieke communicatie. Als hij er bij zijn volgende Facebook Live de muziek van Titanic onder steekt, zijn de verkiezingen van 2018 volstrekt overbodig.

Vlaanderen wordt Franckrijk, Lubbeek de nieuwe hoofdstad.

De belangrijkste overwinning werd deze week echter gevierd Over Het Water. In het Waasland. Sinds Clement Peerensweten we dat 't Scheld maar één goeie kant heeft, en dat is die van 't stad.

Het Waasland. Zombies hebben er vrij spel als het duister intreedt. Men eet er pita's met mensenvlees. Wolven terroriseren er oudjes die in verroeste rolstoelen ronddolen. Alex Callier woont er. Heeft iemand die na zonsopgang ooit buiten gezien?

I rest my case.

In Sint-Niklaas, de hoofdstad van dat desolate stukje Vlaanderen, ging Sprakeloos in wereldpremière.

Sprakeloos is die film waarvan de recensie bestaat uit het herhalen van de titel. Hij kreeg een lawine van lof, waarvan geen woord gelogen is. Het genie toont zich in de details en daar is deze film het bewijs van: elk scharniertje, elk schroefje zit op de juiste plaats, elke acteur speelt zowat de rol van zijn of haar leven en niemand regisseert mensen zo goed als Hilde Van Mieghem.

Uit de acteerprestaties spreekt een grenzeloos vertrouwen tussen regisseuse en cast, wat nodig is, want voor je het weet zit je met dit verhaal op het niveau van een weekendfilm op Vijf.

Net zoals het boek van Lanoye die valkuil meesterlijk vermijdt, doet de film dat. Ademloos zit de zaal te genieten van Sprakeloos, geen oog blijft droog bij de scène waarbij Stany Crets en Viviane De Muynck in een soort van liefdevolle dodendans de film neerleggen.

Er zijn er weinigen die je dat succes meer gunt dan Hilde Van Mieghem, de gekrullebolde vrouwelijke vulkaan uit de koekenstad, die in haar eentje meer warmte uitstraalt dan Tihange en Doel bij elkaar opgeteld.

Hilde is een diva: groot is haar gebaar, luid is haar stem, immens haar energie. Diva ook in de betekenis van: veel meegemaakt en daar uw mond niet over houden. Groot lawijt, klein hart. Meer Maria Callas dan Bianca Castafiore. Hoewel 'Ha ik lach bij het zien van mijn schoonheid in deez' spiegel' een zin van haar zou kunnen zijn.

Deze diva maakt een film naar het boek van die andere diva over de diva die zijn moeder was: een huwelijk gemaakt in de hemel.

De moeder in de film staat voor vele moeders van de jaren zestig: gefnuikte ambities in een tijd dat getrouwde vrouwen nog geen eigen rekening op de bank mochten openen zonder toestemming van hun man - dat kon trouwens pas vanaf 1974. Gelove wie kan.

De hersenklap die het spreken stopt en het leven uiteindelijk ondraaglijk maakt. Hoe wij met de dood omgaan. Of niet omgaan. Meedogenloze liefde. Het zit er allemaal in.

De enige die deze week écht won, was Hilde Van Mieghem.

Na de première begeleidde een kolonne gespannen para's ons tot aan de stadsgrenzen. Daar gaven wij volle gas. Pas na twintig minuten durfden we weer normaal ademhalen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234