Zaterdag 28/05/2022

Yaris moet Toyota Europese groei bezorgen

De Yaris is een heel belangrijke auto voor ons", zegt men bij Toyota. "Hij moet namelijk een sleutelrol gaan vervullen in onze strategie voor groei in Europa." Dat het een echte Europese auto is, klopt nochtans allicht weer niet helemaal. De opmerkelijke lijn van de carrosserie werd weliswaar in het Brusselse designcentrum getekend, onder leiding van de Griekse stilist Sotiris Kovos, maar het lijdt weinig twijfel dat men in Tokio toch weer het laatste woord had. Het vorig jaar in Frankfurt getoonde Funtime-prototype zou als inspiratiebron hebben gediend. In maart van dit jaar werd in Genève dan met een tweede en niet door iedereen gesmaakt ontwerp 'gepronkt' en we zijn er dan ook beslist niet rouwig om dat de definitieve Yaris toch nog andere vormen kreeg. Of de wagen mooi is laten we in het midden, maar opvallen doet hij beslist. En in dit felbevochten (zogenaamde) B-marktsegment is dat tegenwoordig wel een vereiste. Het interieur werd volledig in Japan ontwikkeld, wat deze keer gelukkig niet betekent dat het op dat van alle andere auto's uit dat land lijkt. Integendeel zelfs, met de bovenop de middenconsole en dus in het midden van de boordplank geplaatste instrumenten ziet het er bijzonder origineel uit. Het is een beetje hetzelfde concept als dat in de Renault Twingo en de nieuwe Fiat Multipla. Voor wie uit een klassiek autootje stapt zal het, ook al wegens de digitaal weergegeven informatie, toch wel even wennen zijn.

Als we Tyota mogen geloven zou de Yaris ontworpen zijn volgens een voor dit marktsegment zonder meer unieke filosofie. Ondanks zijn compacte afmetingen biedt de wagen immers de binnenruimte, het veiligheidsniveau, het comfort en de prestaties van een aanzienlijk grotere auto. Tenzij ze bij de concurrentie zouden liegen, vergist Toyota zich natuurlijk. Want alle andere constructeurs die de voorbije jaren met een vergelijkbare wagen uitpakten vertelden net hetzelfde verhaal. Het betekent dus alleen maar dat de Yaris een te duchten rivaal moet worden voor toppers als (onder meer) de Polo, de Corsa, de Fiesta en de Franse mini's. Ook op de Franse markt dit keer, waar Japanse auto's vandaag nog altijd relatief zeldzame verschijningen zijn. Vanaf begin 2001 zal de auto immers ook worden geproduceerd in een fabriek in het Noord-Franse Valenciennes. Zo'n tweeduizend arbeiders moeten daar jaarlijks ongeveer 150.000 wagens bouwen. De motoren komen dan weer uit het Engelse Deeside. Maar in afwachting dat de Franse fabriek klaar is, zal de Europese markt nog vanuit Japan worden bevoorraad.

Net zoals zowat al zijn concurrenten biedt Toyota voor de Yaris de keuze tussen twee verschillende carrosserieën. Een drie- en een vijfdeurs dus, waarbij vooral die laatste een wat coupé-achtige en toch wel sportieve 'look' heeft. Er komt (voorlopig?) alleen een moderne 1,0 liter, die dankzij vier kleppen voor elk van de vier cilinders een vermogen van 68 pk kan ontwikkelen. Dat zou moeten volstaan voor een topsnelheid van 156 km/u en een vlotte acceleratie van 0 naar 100 km/u in 12 seconden. De constructeur belooft een gemiddeld verbruik van minder dan 6 liter per 100 kilometer, en dat is natuurlijk een dikke meevaller. De krachtbron wordt gekoppeld aan een vijfversnellingenbak, maar desgewenst kan de klassieke koppeling worden vervangen door een automatisch systeem. Ontkoppelen met de linkervoet hoeft dan niet meer, maar de tegenvallende verkoop van de vergelijkbare Twingo Easy leerde ons al dat de Europese automobilisten het niet zo begrepen hebben op die techniek. Hoeveel de Yaris gaat kosten, weten we nog niet. Toyota kon of wou trouwens ook nog niet bevestigen of zijn komst hier het einde van de nooit echt doorgebroken Starlet zal betekenen. We komen er, vanzelfsprekend, nog op terug.(AD)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234