Woensdag 25/11/2020

YANN TIERSEN

'Ik ben een liefhebber van het instinctieve, bedenk nooit iets op voorhand. Het zal zich toch op mijn weg bevinden: een liedje, de liefde, de dood...'

De fabuleuze muziek van Amélie Poulain

De naam Yann Tiersen zal wel altijd verbonden blijven met de film Le fabuleux destin d'Amélie Poulain. Dit jaar keerde hij terug met Les retrouvailles, een plaat waarop Jane Birkin en Cocteau Twinszangeres Elisabeth Fraser schitteren. 'Ik hou van het toeval', glimlacht de Bretoen, 'maar deze keer heb ik het een handje geholpen.'

Brussel

Van onze medewerker

Koen De Meester

Het typeert de man, die halfweg de dertig is. Een jaar of tien liep hij voor het eerst in de kijker, op de hem eigen manier. Het titelnummer uit zijn tweede album Rue des Cascades (1996) dook op in de Franse film La vie rêvée des anges van Eric Zonca en sindsdien werkt hij geregeld voor theater en film. Toen de wereld met hem kennismaakte, was de Fransman dus al aardig wat jaartjes bezig. De vrolijke deuntjes in Le fabuleux destin d'Amélie Poulain zijn van zijn hand, al ging dat eerder tegen wil en dank. De keuze van de liedjes maakt regisseur Jean-Pierre Jeunet, maar dat deerde Tiersen niet: "Door de opnamen van mijn cd L'Absente kon ik echt niet omkijken naar de soundtrack. Ik kon dat onmogelijk combineren en heb de regisseur laten betijen. Wel heb ik een paar extra liedjes voor de film gemaakt, omdat ik hem mooi vond. Dat de plaat zo'n gigantisch succes werd, vond ik eerder grappig dan ongelukkig."

Naderhand liepen regisseurs zijn deur nog meer plat, op zoek naar nog zo'n soundtrack die een hele film op zwier neemt. Tiersen hield meestal de boot af: "Als regisseurs me vragen, dan sta ik daar zeer weigerachtig tegenover. Het is niet echt mijn job. Dat betekent niet dat ik alles weiger. Ik denk aan Good Bye Lenin!, die ik twee jaar terug maakte."

Tiersen heeft al aardig wat platen uitgebracht en allemaal bevatten ze fijnzinnige, melodieuze geluidsminiatuurtjes. Toch schuilt er een rusteloze natuur in de man, die zich zowel thuis voelt op een podium als in een vissershuis ergens in de onherbergzame duinen tijdens de winter. Tiersen heeft er zich teruggetrokken om er zijn recentste cd Les retrouvailles op te nemen. We kunnen zijn avontuur volgen op de dvd die bij de cd zit. "Ik ben een liefhebber van het instinctieve, zo is zowel de cd als de dvd ontstaan. Ik heb alles bijna alleen ingeblikt. Ik bedenk ook nooit iets op voorhand. Het zal zich toch op mijn weg bevinden: een liedje, de liefde, de dood..."

Op de nieuwe plaat klinken een stel opgemerkte gastvocalisten onder wie Jane Birkin, Dominique A., Miossec, Stuart A. Staples (zanger van Tindersticks) en ex-Cocteau Twinszangeres Elisabeth Fraser. Tiersen geeft toe dat hij Fraser niet zomaar wat heeft laten improviseren: "Ik was altijd een enorme fan van Cocteau Twins en haar invloed en inbreng waren meer dan welkom. Ze is de meest vindingrijke zangeres ter wereld. Elisabeth zingt zo persoonlijk dat je aan haar timbre hoort wat ze denkt. Ik wilde al lang met haar werken en hetzelfde gold voor Stuart Staples. We kenden mekaar en ik heb op zijn eerste soloplaat piano gespeeld. Hun songs waren de twee enige waarvoor de muziek op voorhand afgewerkt was. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in het formaat van het popliedje, maar ik moet meestal een duwtje krijgen. Het was ongeveer hetzelfde bij het nummer met Jane Birkin. Ik had net een melodie geschreven en toen kreeg ik een telefoontje met de vraag of ik haar wilde ontmoeten. Meteen heb ik gezegd dat ik een liedje voor haar had liggen. Ik hou van het onverwachte."

Zo verliep ook zijn ontmoeting met de Amerikaanse rockartieste Shannon Wright, die vorig jaar in een cd resulteerde. Ze hadden er eerst niets van verwacht, omdat ze allebei zo verschillend zijn. Tiersen verduidelijkt: "We konden ons niet voorstellen wat we samen zouden bereiken. Het was vooral het enorme gevoel aan vrijheid dat ons ineens overviel. Die plaat was essentieel voor het ontstaan van Les retrouvailles. Ik ben dankzij Shannon veel meer gitaar gaan spelen en dat werd de basis van de nieuwe cd. We hebben graag samengewerkt, want allebei herbergen we een mix van melancholie en iets duister, gewelddadig. Dat contrast trekt me aan."

Uit de bijgevoegde dvd blijkt dat Tiersen vrijwel onmiddellijk na de afwerking van Les retrouvailles alles nog eens opnam. "We zijn naar een oud hotel in de buurt van Brest getrokken. De omgeving was zeer inspirerend en ik wilde de nummers direct in het juiste liveperspectief krijgen. Je moet ze op de rails zetten, dan rollen ze later perfect als een treinstel. Ik toetste mezelf ook door er direct een nieuwe versie van te verzinnen en daar hebben de film noirachtige kantjes van het hotel zeker bij geholpen. Ik hou veel meer van optreden dan daar in mijn eentje te wroeten tot er iets tevoorschijn komt."

Tiersen treedt vandaag in de Brusselse AB op en dat zal totaal verschillend van de platen zijn, beweert hij: "Tja, het zijn dezelfde nummers, met veel meer energie. Dat heb ik geleerd van bands als The Ex, van wie we 'State of Shock' spelen als afsluiter. Toen ik die Nederlandse legendes voor het eerst zag, was ik er totaal weg van. Ze zijn net als Sonic Youth de bewaarders van een kostbare oude aanpak die muzikaal, anarchistisch en energiek is. Hun muziek en bij voorbeeld ook die van Arcade Fire, ligt me zeer nauw aan het hart. Mijn volgende cd wordt trouwens een liveplaat. Ik neem op dit moment al mijn concerten op en mensen als Dominique A. en Christophe Miossec komen geregeld meezingen. Ik ben benieuwd wat het morgen gaat geven in Brussel."

Yann Tiersen treedt vanavond op in de Brusselse AB, www.abconcerts.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234